Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Grafika
Rycina należy do zestawu odbitek ukazujących parę królewską, a powstałych w paryskim warsztacie Nicolasa Bonnarta (ok.1637-1718), po roku 1696. Obie odbitki opisane są pod względem autorstwa jako : R.B. del. (delineavit), co wskazuje, że płyty rytowane były przez Roberta Bonnarta (1652-1733), jednego z braci Nicolasa. Portrety ukazują króla i królową w reprezentacyjnych ujęciach – siedzących na tronach; króla pod baldachimem, przy kolumnie, królową na tle kolumnady. Obie ryciny zawierają odbite z płyty opisy identyfikujące portretowanych. Warsztat Nicolasa Bonnarta specjalizował się w sztychowaniu oraz drukowaniu podobnych wizerunków znanych postaci z rodzin królewskich lub rodów arystokratycznych, na co wskazuje tekst u dołu ryciny: Tous les Portraits de la Cour; et autres Se vendent chez N. Bonnart, rue St. Jacques… Miały one stosunkowo zbliżoną kompozycję oraz konwencję ujęcia przedstawianych bohaterów.
Maria Kazimiera występuje na portrecie ubrana w suknię zdobioną motywem stylizowanej wici roślinnej, poprzetykanej zdobieniami o kształtach rautów i kaboszonów. Gorset nawiązuje formą i dekoracją do kirysu, do którego podpięty jest zaponą spływający do ziemi płaszcz podbity futrem gronostajowym. Królowa uczesana jest w wysoką fryzurę à la Fontanges. ozdobioną ponad czołem diademem (nazwa modnej na przełomie XVII i XVIII w. fryzury wzięła się od jednej z faworyt Ludwika XIV, Marie Angélique de Scorailles, księżnej Fontanges). Tłem dla portretu jest pawilon ogrodowy na planie owalu lub koła, opięty rzędem kolumn, spoza których widać drzewa. Królowa lewą dłonią zrywa liście z krzewu, który stoi opodal niej, w donicy. Ciekawym dodatkiem tej kompozycji jest siedząca na cokole papuga; fascynujący, egzotyczny ptak, który cieszył się w XVII wieku dużą popularnością wśród zamożnych Europejczyków.
Pod ryciną znajduje się podpis z płyty identyfikujący postać portretowanej: Marie Casimir Reine de Pologne de la Maison dela Grange d’Arquian. Podobnie jak portret Jana III, rycina z przedstawieniem Marii Kazimiery jest pokolorowana farbami akwarelowymi.
Autor / wytwórca
Wymiary
wysokość: 29,9 cm, szerokość: 20,2 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
miedzioryt, akwarela
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna