
Dziewczynka w czerwonej sukience
1893
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Ważną częścią dorobku artystycznego Juliana Fałata była mistrzowsko opanowana przez niego technika akwareli. Artysta był jednym z najbardziej radykalnych reformatorów krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, która pod jego kierownictwem przyjęła status Akademii Sztuk Pięknych. W swoim programie dydaktycznym i artystycznym odszedł od tradycyjnej akademickiej hierarchii tematów, eksponując samodzielną rolę pejzażu i osobistych studiów portretowych. W tej konwencji powstał portret żony artysty, Luizy Comello Stuckenfeld, młodej Włoszki spokrewnionej z Habsburgami, która poślubiła Fałata w 1900 roku w Kętach. Miała wtedy dwadzieścia jeden lat, on czterdzieści siedem.
W portrecie żony Fałat zawarł zarówno emocjonalny stosunek do bliskiej osoby, jak i warsztatowe umiejętności oraz nowe poszukiwania artystyczne. Studium portretowanej osoby zostało zaplanowane w niekonwencjonalnej pozie. Kobieta, oparta ramieniem o tył fotela, odwraca się w stronę widza. Jej twarz jest ukazana w zadumie, spogląda w dal. Fałat połączył dynamikę przedstawienia, wykreśloną ukośnym układem oparcia fotela, z rysującym się zamyśleniem na twarzy modelki. Sposób plastycznego opracowania polegał na rozluźnieniu sceny, przełamaniu frontalności portretu, a także pospiesznym, niejako improwizowanym sposobie malowania akwarelą, tworzącą przezroczyste, przenikające się warstwy plam barwnych. Artysta zarazem rozjaśnił najbardziej wymowne obszary porteru – twarz, układ dłoni, dobitnie wyłonił spojrzenie. W swoim studium portretowym adaptował rozwiązania impresjonistów, związane ze swobodnym operowaniem plamą barwną, ale także sięgnął do repertuaru sztuki japońskiej, która fascynowała jego pokolenie – posłużył się wąskim kadrem, delikatnością plamy barwnej, kształtując subtelny, czuły portret bliskiej osoby.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 51.5 cm, szerokość: 48 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
akwarela
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Wyspiański, Stanisław (1869-1907) (malarz)
1893
Muzeum Narodowe w Lublinie
Gotard, Jan
1936
Muzeum Narodowe w Lublinie
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1934
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.