"Portret Kobiety" ("Portret Mary Grey Miller")
Obraz
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Owoidalny porcelanowy wazon z brzuścem płynnie przechodzącym w delikatnie rozszerzającą się stopkę. Cylindryczna szyja naczynia została wyraźnie oddzielona od brzuśca, z lekkim rozszerzeniem. Brzusiec wazonu zdobią nieregularne rezerwy, czyli pola wyodrębnione krawędzią, wypełnione dekoracją. Zdobienia przedstawiają scenki figuralne i kompozycje floralne. Tło powierzchni wypełniają stylizowane ornamenty z motywami wici i palmet. Stopkę i szyję obiegają ciągłe ornamenty.
Wazon należy do wyrobów białoniebieskich, które zaczęto produkować w Chinach najpewniej w VII wieku. Przedmioty te zdobiono jedynie niebieskim pigmentem w technice podszkliwnej. Pierwsze tego typu naczynia pojawiły się w okresie panowania dynastii Tang (618 – 906). Przedmioty te podlegały jednemu wypałowi. Oznacza to, że niebieską dekorację malowano na wysuszonym czerepie i dopiero po pokryciu przedmiotu szkliwem, poddawano go wypałowi. Z końcem XIII wieku wprowadzono w słynnych manufakturach w Jingdezhen nową recepturę masy porcelanowej i udoskonalono technologię wytwarzania porcelany. Nieprzypadkowo ośrodki w Jingdezhen słyną z najpiękniejszych przykładów porcelany białoniebieskiej, z mistrzowskiego operowania kobaltem.
Wilanowski obiekt jest przykładem porcelany wyprodukowanej z przeznaczeniem na rynek europejski. W XIX wieku zdobił apartamenty Marszałkowej Izabeli Lubomirskiej.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 43,0 cm, szerokość: 23,0 cm
Technika
kobalt, szkliwienie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna