Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Sztuka starożytna
Naczynie na wysokiej stopce, z cylindryczną nóżką i jajowatym brzuścem oraz dwoma uchwytami. Najprawdopodobniej jest to tzw. lebes gamikos. Tego typu naczynia były używane w Starożytnej Grecji podczas obrzędu zaślubin. Ich nazwa oznacza po grecku „wazę małżeńską”. Istnieje więcej niż jedna odmiana ich kształtu – mają wysoką lub niską stopkę, na której wznosi się brzusiec o różnym kształcie z umieszczonymi pionowo imadłami (uchwytami). Często dekoracja malowana na tego typu naczyniach przedstawiała motywy związane z zaślubinami – procesję ślubną lub zawarcie małżeństwa postaci mitologicznych. Na zabytku wilanowskim widnieją jednak inne przedstawienia - z jednej strony naczynia przedstawiono stojącego, nagiego młodzieńca z płaszczem w ręku i siedzącą naprzeciw niego kobietę ubraną w długi chiton trzymającą na wyciągniętej dłoni płaskie naczynie. Po drugiej stronie widzimy dwóch mężczyzn szczelnie owiniętych długimi płaszczami. Dekorację uzupełniają często spotykane motywy ornamentalne – palmety – umieszczone po bokach, pod uchwytami naczynia, a także meander pod przedstawieniami.
Zabytek wilanowski ozdobiono w technice czerwonofigurowej. Najpierw wytoczono go na kole garncarskim, a uchwyty doklejono. Po lekkim podeschnięciu malarz naszkicował na jego powierzchni zaplanowaną dekorację. Następnie obrysowywał elementy, które miały pozostać w naturalnym kolorze gliny, cienką linią firnisu, czyli delikatnej, oczyszczonej glinki bogatej w żelazo. Później wypełniał nim resztę tła, a także domalowywał detale figur. Tak przygotowane naczynie wkładano do pieca, gdzie podlegało najpierw wypałowi z dostępem tlenu. W pewnym momencie otwory pieca zatykano, w ten sposób blokując dostęp tlenu do środka (być może dokładano także mokrego drewna). Dzięki jego brakowi żelazo zawarte w glinkach zmieniało kolor z czerwonego na czarny. W kolejnej fazie tlen ponownie wpuszczano do środka – wtedy części nieosłonięte firnisem wracały do swojego czerwonawego koloru. Po powolnym wystudzeniu pieca naczynie było gotowe.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
czerwonofigurowa
Tworzywo / materiał
glina
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna