treść serwisu

Popiersie Meleagra

Jest częścią kolekcji: Wyciski gemm antycznych

Nota popularyzatorska

Prezentowany wycisk ma kształt owalny, wypukły, na wklęsłym tle ijest otoczony marginesem. Przedstawiony jest tu prawy profil głowy młodego uśmiechniętego Meleagra, w krótkich kręconych włosach na ramieniu widoczna jest część tuniki z zapięciem. Meleager mitologiczny syn Ojneusa, króla Kalidonu, i Altei, brat Dejaniry, uczestnik łowów kalidońskich; w sporze o trofeum przyznane przez niego Atalancie Meleager zabił swych wujów; Altea, przeklinając syna, wrzuciła do ognia głownię, której spalenie, zgodnie z wyrokiem Przeznaczenia, wyznaczało kres jego życia; mit ten dostarczał tematów od czasów starożytnym dramatom (Sofokles, Eurypides, A. Hardy, P. Heyse, S. Wyspiański i in.), muzyce w operach, sztuce,  malarstwie,  rzeźbie (Skopas; P.P. Rubens, J. Jordaens, N. Poussin). W zbiorach muzeum Luwru znajdziemy marmurowy pomnik autorstwa Louis-Simon Boizot’a. oraz Pierre’a Lepautre. Prezentowany wycisk jest identyczny jak opisany w „Dactyliothecae universalis” Philippa Daniela Lipperta.

Gliptyczna kolekcja wilanowskiego zbioru, pierwotnie własność Stanisława Kostki Potockiego, licząca 239 wycisków, podzielona jest na dwie części, oznaczone numerami Wil.3083/1 i Wil.3083/2. Repertuar zawiera różnorodne odciski, w tym portrety, popiersia historyczne, postacie mitologiczne, sceny historyczne i mitologiczne, rzeźby, zwierzęta, wazy oraz maski. Składają się głównie z czerwonej masy, być może laki lub mastyksu, sugerując ich zróżnicowane pochodzenie.

W 1785 roku hrabia Potocki podróżował do Włoch, gdzie zgromadził około dwudziestu gemm antycznych, niektóre z własnych wykopalisk. Kolekcję później wzbogaciły podróże do Londynu, Paryża i Warszawy. Zbiory, przechowywane początkowo w pałacu Potockich w Warszawie, zostały przeniesione do pałacu w Wilanowie, gdzie stały się częścią ekspozycji muzealnej.

Trzy grupy obiektów w kolekcji to odciski gemm antycznych, ich kopie oraz kamienie naśladujące starożytne wzory. Sygnatury mistrzów greckich, takich jak Solon, Sostratos czy Aulus, nadają jej wyjątkowy charakter. Gliptyka, czyli sztuka rzeźbienia w kamieniu, posiada bogatą historię i była używana jako narzędzie dydaktyczne, jak również źródło inspiracji dla artystów.

Kolekcja Potockiego ma wartość zarówno artystyczną, jak i dokumentacyjną, umożliwiając zgłębianie tajników sztuki starożytnej i podziwianie portretów władców, herosów i scen historycznych. To fascynujące okno do przeszłości, stanowiące zarazem piękny zbiór i inspirujące źródło poznania dziejów.

Oryginalną gemmę z daktylioteki  Lippert’a znajdziesz tutaj: Meleager

Ilustracje pochodzą ze zbiorów Rijksmuseum Amsterdam oraz WikipediiLouvru oraz „Segmenta nobilium signorum e statuaru : quæ temporis dentem inuidium euasere Urbis æternæ ruinis erepta, typis æneis ab se commissa perptuæ uenerationis monimentum”, Perrier, François, 1638;

Opracowanie: Ewa Jakubowska-Smagieł, dr Ewa Mostowicz-Kapciak, Martyna Miroszewska (na podstawie materiałów Agaty Małkowskiej)

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany

Wymiary

wysokość: 2,6 cm, szerokość: 2,3 cm

Technika

wyciskanie

Tworzywo / materiał

masa żywiczna; papier; atrament

Czas powstania / datowanie

XVIII-XIX w.

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: nieznane

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.3083/2-III/2-11

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd