
Postać mężczyzny
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Dogonowie są przede wszystkim rolnikami. Kalendarz prac polowych oraz powodzenie zbiorów zależą od terminowego rozpoczęcia pary deszczowej i jej obfitości. Ofiary w celu wywołania deszczu składa się na ołtarzach zwanych andugo, poświęconych bóstwom Nommo – obecnym w każdej wodzie stojącej i płynącej, a także w deszczu. Ołtarze zbudowane są głównie z kamieni, ale umieszcza się też na nich przedmioty metalowe oraz drewniane figury. Składane ofiary to przede wszystkim zwierzęta oraz mąka z prosa zmieszana z wodą. Ołtarze andugo polewa się też często miksturą składającą się ze sproszkowanego węgla drzewnego zmieszanego z olejem sa otrzymywanym z drzewa Lannea acida. Mieszanka ta często używana jest przez Dogonów w celach kosmetycznych i rytualnych. W przypadku ołtarzy andugo kluczowy jest czarny kolor mikstury, który według Dogonów przyciąga ciemne, deszczowe chmury. Modlitwa skierowana do boga Ammy towarzysząca takiej ofierze brzmi: „Jak poczerniliśmy andugo, tak niech Amma zaciemni niebo”. Ołtarze andugu umieszcza się na tarasach domów ginna, na podwórzach wewnątrz zagród, na obrzeżach wioski, na polach oraz w specjalnych sanktuariach.
Figura przedstawia postać przodka z rękoma uniesionymi do góry. Ten gest jest interpretowany jako modlitewny wysiłek zmierzający do połączenia ziemi i nieba. Znakiem tego sojuszu jest deszcz, tak ważny dla rolników. Uważa się, że pierwotnie w ten sposób swoich przodków rzeźbili Tellemowie – tajemniczy lud zamieszkujący masyw Bandiagary przed przybyciem Dogonów. Motyw ten wtopił się w tradycję dogońską i dziś o związkach z Tellemami świadczy jedynie nazwa tellem, którą określa się figury.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
tellem; dege
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 33.5 cm, szerokość: 6 cm
Rodzaj obiektu
figura
Technika
ryte, techniki snycerskie, ciosanie
Tworzywo / materiał
drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.