treść serwisu

Madonna z Dzieciątkiem i św. Janem

Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie

Nota popularyzatorska

Obraz Marca Palmezzana, ukazujący Madonnę obejmującą dłońmi Dzieciątko i stojącego poniżej św. Jana Chrzciciela, reprezentuje wenecką tradycję półfiguralnych kompozycji, które stały się znakiem rozpoznawczym sztuki przełomu XV i XVI w., wywodzącej się z kręgu Giovanniego Belliniego. Oszczędna i jasna kompozycja Madonny z Dzieciątkiem sprzyja koncentracji na jego głównym przesłaniu. Uwagę przykuwają melancholijne, wymowne spojrzenia Matki i Dzieciątka skierowane wprost na widza. Smutek maluje się również na dziecięcej twarzyczce św. Jana Chrzciciela. Zdawać by się mogło, że postaci zastygły w bezruchu w przeczuciu przyszłych zdarzeń. Maryja, prezentując Dzieciątko, ukazuje i potwierdza Jego ludzką naturę. Wskazuje bezpośrednio na wymiar przyszłej Ofiary, co miało ogromne znaczenie w czasach, kiedy pełnia człowieczeństwa Chrystusa pozostawała wciąż tematem dyskusji. W aspekcie teologicznym akcenty te przekładają się na uwyraźnienie prawdy cierpienia Chrystusa w godzinie Męki.

Elementy świata zobrazowanego tworzą mozaikę motywów podkreślających treści pasyjne. Marmurowy parapet, jedyna w tym tak intymnym przedstawieniu bariera między rzeczywistością wewnętrzną obrazu a przestrzenią widza, staje się mistycznym ołtarzem czy też krawędzią sarkofagu. Poła płaszcza Maryi to czytelna aluzja do całunu. Krwistoczerwona zasłona, która nawiązuje być może do zasłony przybytku, oddzielającej miejsce święte od Najświętszego, niezwykle mocno oddziałuje swą barwą, o czytelnej symbolice. Widniejący w tle górzysty krajobraz można w wieloraki sposób odnosić do Maryi, która wszak nazywana jest: masywną skałą, wysoką górą, twierdzą warowną, wieżą lub otoczonym murami, ufortyfikowanym miastem, żyznymi, obfitującymi w trawę pastwiskami, świtem, jasnym niebem czy poranną mgłą. Mimo wszelkich walorów realności sceny, w obrazie dokonuje się proces przekraczania widzialnej rzeczywistości w kierunku transcendencji.

Atrybucja obrazu tradycyjnie wiązanego z Palmezzanem budziła wątpliwości (czyniono próby przypisania go m.in. Antoniowi Solario, mistrzom szkoły florenckiej czy północno-włoskiej).

Dominika Walawender-Musz

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Palmezzano Marco

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 62,0 cm, szerokość: 44,0; w ramie: 82,6 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

tempera

Tworzywo / materiał

drewno

Czas powstania / datowanie

XV/XVI

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Włochy

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1527

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Gabinet przed Galerią (dawniej Gabinet St.K.Potockiego)

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd