
Dominikanie od strony Podwala
1918 — 1919
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Pejzaże
Józef Pankiewicz należy do twórców, którzy na przełomie XIX i XX wieku doprowadzili do autonomizacji grafiki jako samodzielnej formy wypowiedzi artystycznej i oderwania jej od funkcji ilustracyjnej i reprodukcyjnej. Artysta stworzył około stu grafik, wśród których dominują pejzażowe reminiscencje z podróży i widoki odwiedzanych miast. Najczęściej stosowaną przez Pankiewicza techniką była akwaforta i sucha igła, które najlepiej wyrażały jego malarską wrażliwość. Pozorne ograniczenie grafiki, wynikające z zawężenia skali barwnej do czerni i bieli, nie stanowiło dla niego przeszkody. Dzięki malarskiemu doświadczeniu potrafił w równie doskonały sposób przełożyć na matrycę swoje impresjonistyczne doświadczenia, jak i poszukiwać czysto graficznych środków wyrazu. Widoki z podróży można przyrównać do kart szkicownika, w którym pospiesznie rejestrował w ujęciach z natury odwiedzane miejsca, często przenosząc je bezpośrednio na płytę. Widok katedry Notre Dame w Paryżu został opublikowany w popularyzującej twórczość graficzną Tece Stowarzyszenia Polskich Artystów Grafików, wydanej w 1903 roku dzięki staraniom Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego – jednego z największych pasjonatów grafiki i orędownika wyzwolenia tej dyscypliny artystycznej spod dominacji malarstwa. Do współpracy przy wykonaniu plansz do teki Jasieński zaprosił znakomitych artystów malarzy, których zdołał zarazić entuzjazmem dla graficznego medium – obok Pankiewicza zamieszczono prace między innymi: T. Axentowicza, J. Chełmońskiego, R. Malczewskiego, J. Mehoffera, L. Wyczółkowskiego, S. Wyspiańskiego. Prezentowana rycina przedstawia katedrę ujętą w lustrzanym widoku, z perspektywy wysokiego nabrzeża Sekwany. O charakterze przedstawienia decyduje przemyślana, budowana poziomymi liniami kompozycja, którą równoważą rytmy pionów – masztu centralnie usytuowanej łodzi i iglicy katedry. Poszczególne elementy ryciny Pankiewicz konstruuje przy pomocy długich, równoległych kreskowań, które powtarzają horyzontalny układ kompozycji.
Anna Hałata
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 14.3 cm, szerokość: 18.8 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
sucha igła, akwaforta
Tworzywo / materiał
papier czerpany
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Wyczółkowski, Leon
1918 — 1919
Muzeum Narodowe w Lublinie
Wyczółkowski, Leon
1918 — 1919
Muzeum Narodowe w Lublinie
Wyczółkowski, Leon
1918
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.