Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Tematem tego obrazu stała się scena z wiejskiego podwórka. Widzimy nań ptactwo domowe: koguta i trzy kury, z których biała, przedstawiona na pierwszym planie grzebie w ziemi. Największy i najbarwniejszy jest stojący w rozkroku kogut z silniej od towarzyszek rozwiniętym grzebieniem czy łukowatymi piórami w ogonie. Malarz uwiecznił nawet ostrogi na koguciej stopie. Jest to obraz realistyczny, w którym autor z dużym wyczuciem oddał i koloryt i anegdotę. Kompozycja natomiast wyraźnie faworyzuje koguta, który jako jedyny samiec wyróżnia się na tle samic i jest panem sytuacji. Piękne rozproszone światło pozwoliło na ugoszczenie widza finezyjną mozaiką piór tych pospolitych ptaków.
Autor sceny nie jest znany, być może za podpowiedź w tej należałoby uznać analogie obecne w twórczości Melchiora de Hondecoetera (ok. 1636-1695), którego nazywano "Raffaelem ptaków".
Urokliwe przedstawienie malowane jest jako wyraz podziwu dla piękna stworzeń, bez podtekstów moralizatorskich, bez rozbudowanych warstw znaczeniowych. Pochwała życia codziennego i zadowolenia z tego, co posiadamy pozwalająca spojrzeń na najzwyklejsze nawet zwierzęta z uwagą, uczuciem niemalże. Doszukać można się tutaj także dumy z osiągniętej stabilizacji życiowej.
Obraz pochodzi prawdopodobnie z kolekcji Aleksandry i Augusta Potockich.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 90,5 cm, szerokość: 79,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna