
Rozeta z kołpaka księcia Filipa II (1573-1618)
około 1600 — 1618
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Klejnoty i stroje książąt pomorskich
Wisior z monogramem Chrystusa wydobyty został z sarkofagu księcia Franciszka I. Jego kompozycja oparta jest na schemacie równoramiennego krzyża, w który wpisano wysadzane diamentami splecione litery IHS. Zakończenia ramion krzyża, a także punkt ich przecięcia zostały zaakcentowane diamentami w dużych, kwadratowych kasztach. Całość otacza ażurowy ornament z miękko wygiętych wolut, drobnych listków i pokrytych niebieską emalią kwiatków niezapominajek. Pierwotnie ażurowa rama była bardziej barwna niż obecnie: oprócz błękitnej, białej i zielonej emalii zdobiły ją akcenty czerwieni (ślady transparentnej emalii w tym kolorze zachowały się szczątkowo na grzbietach wolut).
Kompozycja odznacza się klarownością i elegancją. Najbliższe analogie dla szczecińskiego klejnotu można znaleźć w „księdze klejnotów” („Kleinodienbuch”) hamburskiego złotnika Jacoba Moresa Starszego z lat 1593–1603 (Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg). Zawieszenia Moresa, mimo iż bardziej rozbudowane niż szczecińskie, są w partiach środkowych zbliżone do klejnotu księcia Franciszka. Podobieństwa widoczne są zarówno w kompozycji liter IHS przeplecionych z motywem krzyża i w zaakcentowaniu większymi kasztami środka i zakończeń ramion krzyża, jak również w motywach ornamentalnych: czerwonych i białych wolutach połączonych z kwiatami niezapominajek.
Chrystogram IHS jest skrótem od greckiego zapisu imienia Jezus. Klejnoty IHS były popularne od późnego średniowiecza, co wiązało się z rozwijającym się od XV wieku kultem imienia Jezus. W kulturze katolickiej miały znaczenie dewocyjne, natomiast dla protestantów były symbolem wiary w Chrystusa. W inwentarzach klejnotów książąt pomorskich kilkakrotnie wymieniane są klejnoty „z imieniem Jezus”, najczęściej wysadzane diamentami, rubinami oraz szmaragdami.
Monika Frankowska-Makała
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 3.8 cm, szerokość: 3.4 cm
Rodzaj obiektu
zawieszenie, wisior, biżuteria
Technika
emalia żłobkowa, kameryzowanie, cyzelowanie, fakturowanie, odlew
Tworzywo / materiał
emalia transparentna czerwona, emalia opakowa zielona, emalia opakowa niebieska, emalia opakowa biała, perła (niezachowana), diamenty, złoto
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
około 1600 — 1618
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1600 — 1618
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
początek XVII wieku
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.