treść serwisu

Krajobraz włoski ze sztafażem pasterskim

Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie

Nota popularyzatorska

Niskie światło poranka odsłania przed widzem rozległy pejzaż. Pogodne czyste niebo przegląda się w tafli niewzburzonej wody jeziora. Pierwszy plan zaludniony dwojgiem rozmawiających osób w arkadyjskich strojach i pasterzem gnającym owce. Dalej za jeziorem wznoszą się zabudowania: wystawna brama do ogrodu – u stóp wzgórza i rezydencja – na jego zboczu. Głębiej są już tylko góry porośnięte lasami. Obraz namalowany jest soczystą plamą za pomocą najcieńszych pędzelków.

Pejzaż odnotowany jest w zbiorach wilanowskich w poł. XIX w. jako dzieło Gasparda Poussina, później autorstwo przesunięto w stronę szkoły włoskiej, by znów – już w wieku XX wrócić do atrybucji francuskiej. Dziś z pewną ostrożnością łączymy go z nazwiskiem Orrizonte’a. Nic w tym dziwnego, idealizujące pezaże malowane były według jednego schematu (trzy plany, kulisowe drzewa), na podstawie szkiców wykonanych podczas wspólnych wędrówek malarzy (wiemy np., że Gaspar Dughet, Nicolas Poussin i Claude Lorrain wspólnie przemierzali drogi i bezdroża wsi w okolicach Rzymu w poszukiwaniu malowniczych fragmentó pejzażu i inspiracji).

Orrizonte był malarzem pochodzenia flamandzkiego, młodszym bratem Petera van Bloemena, do którego dołączył w 1689 r. w Rzymie, zamieszkując tam na stałe (z wyjątkiem ośmiomiesięcznej podróży do Neapolu, na Sycylię i Maltę). Stał się aktywnym członkiem rzymskiego stowarzyszenia artystów flamandzkich i holenderskich Bentvueghels (Schildersbent), gdzie zaskarbił sobie przezwisko Orizzonte ze względu na łatwość malowania pejzaży (pseudonim ten pierwotnie przynależał Claude’owi Lorrainowi). Przez długie lata starał się o przyjęcie do Akademii Świętego Łukasza w Rzymie, co osiągnął, gdy miał już 80 lat. Przyjaźnił się z holenderskim malarzem Casparem van Wittelem (znanym jako Vanvitelli). Malował głównie antykizujące pejzaże i widoki Kampanii, dla których inspiracją były obrazy Gasparda Dugheta (Poussin) i Claude’a Lorraina.

Dominika Walawender-Musz

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

szkoła włoska /parmeńska/

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 36,0 cm, szerokość: 61,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

płótno

Czas powstania / datowanie

XVII/XVIII

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Parma, Włochy

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1556

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Dawna Biblioteka Potockich

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd