Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Obraz był przypisywany Abrahamowi van den Tempel. Jednak na podstawie informacji, że w antykwariacie Steinmeyera w Lucernie znajdował się identyczny autoportret Davida Bailly (reprodukowany przez Joshuę Bruyna , zob. Bruyn 1953), znany ze sztychu Conrada Waumansa z roku 1649 (publikowanego w: Meyssens 1649), obraz wilanowski przypisano Davidowi Bailly. Uważa się go za replikę autorską namalowaną prawdopodobnie w Leydzie w latach 40. XVII w.
Zrównoważony w wyrazie autoportret malarza, zbliżającego się do sześćdziesiątki, na którym mistrzowsko zostały rozmieszczone akcenty barwne – ciemna tonacja tła i stroju (oliwkowa i czarna), zestawiona z bielą kołnierza, mankietu koszuli i żółtą rękawiczką, skupia uwagę widza na jego poważnej twarzy, a zwłaszcza na oczach. Dla Davida Bailly ten autoportret musiał mieć duże znaczenie, skoro w 1651 r. umieścił go w niezwykłej kompozycji, będącej podwójnym autoportretem artysty i jednocześnie alegorią vanitas. Na pierwszym planie z lewej przedstawił siebie jako młodzieńca siedzącego przy stole, na którym w pozornym nieładzie rozmieszczono różne przedmioty – emblematy vanitas, m.in. czaszkę, sznury pereł, rzeźby, księgę, fajkę, listy, wazon z kwiatami oraz obrazy (jeden to portret młodej kobiety – może personifikacja samej marności). Malarz zabawił się z widzem, łudząc go, że tak wygląda teraz autor obrazu. Ten przystojny młodzieniec trzyma malsztok (taki jak na autoportrecie Rembrandta z pudlem) – patyk służący do podpierania ręki, atrybut zawodu malarza, oraz swój portret w starszym wieku (owal wpisany w prostokąt). W momencie powstania alegorii malarz miał ok. 67 lat. Na kawałku papieru zwisającym ze stołu widzimy podpis, datę i refleksyjną sentencję: VANITAS VANIT(AT)UM. / ET OMNIA VANITAS / David Bailly pinxit / Ao 1651.
Dzieło Bailly’ego znajduje się obecnie w Lejdzie (olej na desce; 89,5 × 122 cm, Stedelijk Museum De Lakenhal).
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 64,5 cm, szerokość: 56,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna