Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Grafika
Widok wnętrza Kaplicy Zygmuntowskiej pochodzi z wydawnictwa zatytułowanego Monumenta Regum Poliniae Cracoviensia (Pomniki grobowe królów polskich w Krakowie), ukazującego się w pierwszym wydaniu w latach 1822-1827. Był to rytowany zbiór rysunków autorstwa Michała Stachowicza (1768-1825). Pomysł na przygotowanie wydawnictwa dokumentujące pomniki nagrobne polskich królów oraz książąt zrodził się w szeregach Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, na którego czele, w latach 1815-1820 stał Stanisław Kostka Potocki (1755-1821), właściciel dóbr wilanowskich. W celu wyrytowania rysunków Stachowicza sprowadzony został do Polski niemiecki artysta, Fryderyk Krzysztof Dietrich (1779-1848), specjalizujący się w trudnej technice akwatinty. Jest to technika druku wklęsłego, w której rysunek (odsłonięte spod werniksu partie płyty) jest trawiony kwasem. Od akwaforty różni się tym, że nie operuje kreską otrzymaną poprzez rycie płyty, ale płaszczyznami, dzięki czemu umożliwia uzyskanie efektów zbliżonych do technik malarskich akwarela, czy tusz.
Omawiana odbitka ukazuje wnętrze Kaplicy Zygmuntowskiej przy katedrze na Wawelu, pierwszego dzieła architektonicznego na ziemiach Rzeczpospolitej, wzniesionego w stylu renesansu włoskiego. Kompozycja ryciny wg rysunku Stachowicza ukazuje widok ściany wschodniej, ze srebrny ołtarzem w widoku na wprost i wejście do kaplicy po lewej stronie. Po prawej dostrzec możemy nagrobek Anny Jagiellonki z charakterystyczną, leżącą na ukośnie ułożonej płycie, rzeźbioną w marmurze sylwetką królowej. Pod sceną znalazł się tytuł w języku łacińskim: Sacellum Sigismund: Jagellonidum, oraz informacje o twórcach (M. St. del. i F. Diet. Sc.), zaś w górnych narożach dwa medaliony: z motywem orła polskiego oraz z powtórzeniem tekstu fundacyjnego kaplicy. Tematyka prezentowanej ryciny, jak i całego zbioru, odpowiada ówczesnemu zainteresowaniu rodzimą historią oraz jej materialnymi świadectwami.
Autor / wytwórca
Wymiary
wysokość: 54,5 cm, szerokość: 39,7 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
akwaforta, akwatinta
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna