treść serwisu

Św. Andrzej Świerard pustelnik nad jeziorem w Tropiku

scena religijna

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Ojciec Stefana Macieja Makarewicza, Juliusz, był artystą specjalizującym się w malarstwie ściennym. Pozostawił po sobie liczne autorskie polichromie, między innymi w cerkwi greckokatolickiej w Stanisławowie oraz kościołach rzymskokatolickich w Rzeszowie-Słocinie, Mszanie Dolnej, Piotrkowie Trybunalskim, Brześciu Kujawskim, Chorzowie Starym i Sulisławicach. Jednocześnie ceniono jego umiejętności restauratorskie, zlecając prace nad malowidłami średniowiecznymi, w tym bizantyjskimi. To właśnie on był zaangażowany w konserwację trzech zespołów ruskich dekoracji: w kaplicy Św. Krzyża przy katedrze wawelskiej, Św. Trójcy na zamku lubelskim oraz w prezbiterium katedry sandomierskiej. Starszy syn Juliusza Makarewicza, Jerzy, został malarzem, młodszy, Stefan Maciej, studiował w krakowskiej akademii w latach 1931–1937, rok później obronił dyplom. W 1946 roku rozpoczął pracę pedagogiczną na macierzystej uczelni, początkowo w roli asystenta Zbigniewa Pronaszki. W tym czasie wykonał projekt plakatu słynnej Wystawy Sztuki Nowoczesnej (1948), w którym zawarł surrealizujące, abstrakcyjne elementy charakterystyczne dla wielu późniejszych działań z zakresu grafiki użytkowej i warsztatowej. Kontynuując tradycje rodzinne, już w czasie okupacji hitlerowskiej wykonał polichromie i witraże w podkrakowskich Zielonkach. O tym, że dziedzina ta stała się najważniejszym medium wypowiedzi twórczej, świadczy ponad setka dekoratorskich i konserwatorskich zleceń ze strony Kościoła, między innymi w Białej, Czeladzi, Kacwinie, Makowie Podhalańskim, Opocznie, Poczesnej, Rodakach, Skawinie, Wojniczu. Malowany na blasze obraz ze zbiorów szczecińskich łączy inspirację sztuką bizantyjską z surrealizmem i abstrakcją organiczną. Scena ze świętym pustelnikiem z Tropia koło Czchowa, wykorzystująca złocistość metalowego podłoża, stanowiła zapewne sentymentalny powrót do czternastowiecznych malowideł w czchowskim kościele parafialnym, odsłoniętych przez ojca w 1913 roku.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na verso u dołu z prawej; dedykacja: PRZEWIELEBNEMU | KSIĘDZU PRAŁATOWI | JERZEMU BRYLE | Z SERDECZNYM | PODZIĘKOWANIEM | ZA DOZNANĄ ŻYCZLIWOŚĆ | I DUSZPASTERSKĄ OPIEKĘ | MACIEJ I ALEKSANDRA | MAKAREWICZOWIE | 15. XI. 1984
  2. Sygnatura: na recto u dołu z prawej; Maciej Makarewicz

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Makarewicz, Maciej (1912–2009)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 72 cm, szerokość: 57 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

aluminium, blacha

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1984

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kraków (województwo małopolskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/199

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd