![MNS/Graf/3886 scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka w układzie pionowym, czarną farbą drukarską na prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – ślad odcisku płyty zachowany w górnej, lewej części; liczne przedarcia brzegów, większość podklejona papierem, ubytek lewego dolnego rogu;
Kompozycja symultanicznie przedstawia wydarzenia związane z ukrzyżowaniem Chrystusa na Golgocie. Na pierwszym planie po lewej odział konnicy rzymskiej z dowódcą i chorążym na czele. Po prawej biodro i noga robotnika uczestniczącego w podnoszeniu krzyża. W głębi słudzy przybijają Chrystusa do leżącego krzyża, a za nimi widoczni dwaj żołnierze rzymscy prowadzący skazanego na miejsce kaźni. Szymon Cyrenejczyk podtrzymuje prawą rękę Chrystusa. W tle widoczna zabudowa Jerozolimy. Pod przedstawieniem po lewej zachowana data wykonania odbitki: Aº 1638, a po prawej fragment dedykacji: D CORNELIO VANDER GEEST VIRORVM OPTIMO [...].](/brepo/panel_repo/2024/02/14/wxyk9m/contain-360-1000-max-mns-graf-3886-dscf7684-m.webp)
De Kriusoprichting | Podniesienie krzyża
scena biblijna
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika angielska
Prezentowana rycina to artystyczna reprodukcja stalorytnicza, znanego obrazu Rafaela Santiego (1483–1520) Madonna z Dzieciątkiem, zwana Belwederską, namalowanego w 1506 roku, obecnie przechowywanego w Kunsthistorisches Museum w Wiedniu. Kompozycja przedstawia Matkę Boską jako młodą kobietę w renesansowym stroju bogatej Włoszki i kunsztownej gładkiej fryzurze, choć boso. Siedzi na kamieniu na tle równinnego krajobrazu i baczy na dwóch małych, nagich chłopców – Jezusa i św. Jana Chrzciciela – bawiących się u jej stóp krzyżem zrobionym z patyczków. Święty Jan przyklęka, dając krzyż Jezusowi, który go chętnie chwyta. W głębi krajobrazu, za pasmem wody, widoczne są wzgórza, a na brzegu zarysy zabudowy Jerozolimy. Po lewej stronie nad zabudową dominuje Golgota z krzyżem stojącym poniżej szczytu. Drewniany krzyżyk, którym bawią się dzieci, oraz masywny krzyż wieńczący Golgotę zapowiadają męczeńską śmierć Jezusa.
Rycina pochodzi z publikacji Adolpha Görlinga (1820–1877), Belvedere oder Die Galerien von Wien, Stahlstichsammlung der vorzüglichsten Gemälde nebst Text, bestehend in Notizen über die Maler und die Schule, welcher sie angehören, sowie bezüglichen historischen Novellen und Genrestücken, wydanej w 1860 roku przez Alberta Henry'ego Payne. Jest jedną z ilustracji zamieszczanych w popularnych w XIX wieku albumach rycin prezentujących zbiory malarstwa wielkich muzeów. Jej autor, angielski rytownik William French (1815– 1898) tworzył grafiki reprodukcyjne według dzieł dawnych i współczesnych artystów. Wykonywał sceny o tematyce religijnej, rodzajowej, pejzaże, ilustracje dokumentacyjne. Pracował wiele lat w Lipsku, w oficynie Englische Kunstanstalt założonej przez innego Anglika, Alberta Henry'ego Payne'go (1812–1902) w 1845 roku.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
sztych: wysokość: 172 mm, szerokość: 134 mm
arkusz: wysokość: 249 mm, szerokość: 199 mm
Rodzaj obiektu
staloryt (odbitka), grafika reprodukcyjna
Technika
staloryt
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945- )
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1590
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1799
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna