![R/7274/ML Scena rodzajowa o tematyce religijnej przedstawiajaca ocalonego po zagładzie Sodomy Lota, który usnął w jaskini upojony winem przez córki. Lot ukazany w centrum kompozycji, na tle wnętrza jaskini, śpiący na posłaniu. Głowa spoczywa na poduszce, lewa ręka ugieta pod głową, prawa luźno, w dłoni kielich. Po prawej naga postać kobieca, w przyklęku, ujęta od tyłu. W prawej dłoni dzban, lewą ręką siega po przykrywającą ciało Lota tkaninę. Za Lotem, po lewej naga sylwetka drugiej córki. Poprzez wejście do jaskini widoczny fragment syntetycznego pejzażu.](/brepo/panel_repo/2022/04/16/1ha3la/contain-360-1000-max-r-7274-ml-003.webp)
Lot z córkami
1921
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sceny religijne, projekty witraży i polichromii
Jan Wydra (1902–1937) urodził się w Ciecierzynie koło Lublina. Żył w skrajnej biedzie, doświadczenie głodu i wyniszczająca gruźlica przyczyniły się do śmierci artysty w wieku zaledwie 35 lat. Jednakże rozwinął swój talent i pozostawił po sobie wartościową spuściznę.
Dzieło Potop pochodzi z wczesnego okresu twórczości Wydry, zanim rozpoczął studia w Akademii Sztuk Pięknych i zanim powstało Bractwo św. Łukasza. Jest to więc preludium do późniejszej działalności artystycznej. Artysta nawiązuje do tradycji ikonografii chrześcijańskiej, ujmując znany temat w nowej formie.
Przedstawiona przez artystę scena ma źródło w Księdze Rodzaju. Kompozycja jest pełna postaci ludzkich, tworzących jedną scenę podzieloną na trzy kwadratowe części. Obrazuje zbuntowaną przeciw Bogu ludzkość, dla której nie ma już ucieczki, jedynie Noe i jego rodzina zostaną ocaleni, dzięki arce wybudowanej na polecenie Boga.
W kompozycji Wydry współistnieją ze sobą dwa żywioły – ogień i woda – płonące miasto i spadający na ziemię deszcz – oczyszczające Ziemię. Całości towarzyszy burza, dodająca rozgrywającym się wydarzeniom dramatyzmu i uwypuklająca niebezpieczeństwo. Prawa kwatera, która obrazuje gniew Boży, przedstawia sceny odnoszące się prawdopodobnie do wydarzeń w Sodomie i Gomorze, o czym świadczy płonące miasto i przerażeni ludzie. Niemal wszyscy są nadzy, co może się odnosić do pośpiechu, jaki towarzyszył próbie ucieczki, ale może być też odniesieniem do pierwotnej sytuacji człowieka w rajskim ogrodzie, jego całkowitego odsłonięcia się przed Bogiem. Zastosowana przez Wydrę czerwono-niebieska kolorystyka w połączeniu z ekspresyjnymi pozami dodaje zobrazowanej scenie dramaturgii.
Klara Sadkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 11.2 cm, szerokość: 32.5 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
technika rysunkowo-malarska
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Wydra, Jan
1921
Muzeum Narodowe w Lublinie
Rubens, Peter Paul
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Rubens, Peter Paul
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.