treść serwisu

Ofiara Ifigenii

Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy

Nota popularyzatorska

Przejmująca scena złożenia bogini Artemidzie ofiary z Ifigenii przez jej ojca Agamemnona, opisywana m.in. w tragedii Eurypidesa Ifigenia w Aulidzie z ok. 408-406 r. p.n.e., to temat często podejmowany w sztuce od czasów starożytnych.

Rzecz dzieje się w porcie beockim Aulidzie porą wieczorną, jednak chłodny blask księżycowy – jeden z atrybutów Artemidy – wydobywa z mroku poszczególne obszary płótna, niejednolicie oświetla odziane w antykizująco-sentymentalne stroje grupy postaci. Oś kompozycyjną obrazu wyznacza dym unoszący się z ołtarza ofiarnego wzniesionego u stóp kamiennego posągu bogini. Stojący nieopodal w wieńcu na głowie achajski wieszczek Kalchas, którego przepowiednia zapoczątkowała obecny bieg wydarzeń, wymownym gestem wskazuje na łanię, która za moment zostanie złożona w ofierze zamiast greckiej księżniczki Ifigenii. Ona sama już bezpieczna ulatuje w niebo, łaskawą decyzją Artemidy unoszona do kraju Taurów (Tauryda na Krymie), by zostać tam kapłanką bogini. W słupie skłębionych obłoków zstępuje ku niej z gestem zaproszenia Artemida w asyście uskrzydlonego geniusza podtrzymującego jej stopę i drugiej (słabo dziś czytelnej) postaci unoszącej nad głową draperię jej szaty. Dziewczyna całym ciałem zwraca się ku swej obecnej wybawczyni, lecz spojrzenie pełnych łez oczu zdaje się kierować w stronę jej martwej, nieczułej na ludzkie cierpienie statuy. Nieszczęsny król Agamemnon i jego brat Menelaos, który wraz z Odyseuszem namówił go do tego niecnego postępku ukazani poniżej, na tle unieruchomionej bezwietrzną pogodą flotylli Achajów, modlą się i wykonują dramatyczne gesty.

Na pierwszym planie, po prawej stronie mocno wyakcentowana, postać obnażającej prawą pierś rozpaczającej kobiety w białej udrapowanej szacie i niebiesko-czerwonym zawoju na głowie, z kolczykiem w kształcie perły w lewym uchu (być może Klitajmestra, matka Ifigenii, żona Agamemnona), do której garnie się klęczące przed nią nagie, jasnowłose dziecko (być może młodszy brat Ifigenii, Orestes). W tłumie postaci wyróżniają się postaci uwieńczonych laurem chórzystów w białych chitonach spiętych broszą na lewym ramieniu. W grupie postaci możemy też rozpoznać Achillesa w zbroi z charakterystycznym hełmem zwieńczonym pióropuszem oraz Odyseusza. To pod pozorem małżeństwa z legendarnym bohaterem tessalskim Artemida zwabiła niepodejrzewającą podstępu Ifigenię z Myken (gdzie przebywała z matką) do Aulidy, a za pośrednika w sprowadzeniu córki królowi Argos posłużył właśnie Odyseusz.

Dotychczas w inwentarzach przedstawienie określane było jako Ofiara w Lystrze, jednak identyfikacja ta nie może być utrzymana.

Dominika Walawender-Musz

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

malarz flamandzki

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 48,0 cm, szerokość: 57,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

płótno

Czas powstania / datowanie

pocz. XVIII

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Flandria

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1562

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Gabinet przed Galerią (dawniej Gabinet St.K.Potockiego)

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd