
Portret męski
1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Sportretowany przez Konrada Krzyżanowskiego Jan Lemański (1866–1933) był bajkopisarzem, poetą i satyrykiem związanym z młodopolskim środowiskiem literackim Warszawy. W latach 1901–1907, podobnie jak malarz, wchodził w skład redakcji czołowego pisma poświęconego sztuce – „Chimery”, w którym publikował. Przez krótki czas był mężem poetki Marii Komornickiej (1876–1949), która w wieku trzydziestu lat zadeklarowała zmianę płci i przybrała nazwisko Piotr Odmieniec Włast. W okresie międzywojennym artysta pracował jako urzędnik w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i cenzor filmowy. Pod koniec życia wycofał się z działalności literackiej.
Portret powstał zapewne w okresie wspólnej pracy dla „Chimery”. Krzyżanowski malował wiele osób z bohemy artystycznej, osobiście wybierając modeli. W relacjach Lemański jawi się jako postać oryginalna i osobliwa. Krytyk literacki Jan Lorentowicz we wspomnieniach pisał o nim: „Wielki przyjaciel dzieci, dziwak i czarodziej, samotnik i milczek […] pomimo swego talentu satyrycznego, był lirykiem wyjątkowej miękkości i słodyczy; usposobienie miał dziecięce niemal, dobroć nadzwyczajną. Zamknięty w sobie ukrywał przed najbliższymi mu ludźmi mękę, jaką przechodził”.
Wydaje się, że ten opis znalazł odbicie w wizerunku autorstwa niedoścignionego portrecisty Młodej Polski, zwanego malarzem dusz. Z szeroko otwartych oczu zmęczonego mężczyzny, osadzonych w pobrużdżonej, zapadniętej, smutnej twarzy, emanują cierpienie i niepokój. Nieruchomo zawieszone spojrzenie jest skierowane w dal. Jednak portretowany nie widzi świata zewnętrznego, raczej z napięciem spogląda w głąb siebie. Ekspresja i wyraz emocjonalny zostały skumulowane w twarzy, właściwie w oczach. Twórca tego szkicowego niemal wizerunku potrafił dzięki temu ukazać osobowość, uchwycić wyraźnie i zdecydowanie indywidualność osoby. Krzyżanowski świadomie pominął nieistotne szczegóły, zdecydowanym pociągnięciem pędzla zaznaczył tylko pewne elementy postaci i tła. Przestrzeń jest odrealniona, postać, określona mocnymi pasmami brązu i czerni, wydaje się zawieszona w próżni. Nadaje to portretowi, wraz z ponurą kolorystyką, niepokoju i tajemniczości. Jedyny kojący akcent barwny stanowią plamy jasnego ugru i bieli, które oddają padające z lewej strony ostre światło wydobywające postać z mroku.
Bożena Kasperowicz
Inne nazwy
Portret mężczyzny
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 58 cm, szerokość: 46 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 73 cm, szerokość: 61 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Boznańska, Olga
1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
Muzeum Narodowe w Lublinie
Boznańska, Olga (1865-1940) (malarka)
około 1908
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.