
Maska sirige
między 1951 — 1998
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Maska zająca (w języku dogo-so: dyǫmmo, dyommõ, w języku sigi-so: tãna pigere), podobnie jak inne maski dogońskie tańczy w trakcie świąt pogrzebowych Dama kończących długi okres opłakiwania zmarłego. Dama ma opanować niebezpieczne siły duchowe uwolnione przez pierwszą śmierć, która nastąpiła w czasach mitycznych. Siły te aktywizują się za każdym razem gdy umiera Dogon, również w czasach współczesnych.
Zając jest symbolem zwierzyny łownej, ale jego upolowanie wcale nie należy do łatwych zadań. Na terenach zamieszkiwanych przez Dogonów spotkać można dwa gatunki zajęcy: sawannowego (Lepus microtis) i płowego (Lepus capensis). Oba te gatunki są zwierzętami nocnymi, bardzo szybkimi, potrafiącymi uciekać z prędkością do 70 kilometrów na godzinę. W trakcie biegu bardzo energicznie odskakują w bok co powoduje, że tropiące je psy (lub polujące na nie drapieżniki) gubią trop.
Pierwszą maskę zająca wykonał myśliwy, który podziwiał zwinność i szybkość tego zwierzęcia. Stanowi całość dopiero z kostiumem, na który składają się spodnie barwione indygo, spódniczki i bransolety na przedramiona oraz nadgarstki z barwionych włókien roślinnych, pleciona osłona karku oraz rodzaj plecionego napierśnika zdobionego muszlami kauri. Tancerz ostrożnie i powoli stawia kroki, udaje, że jest śledzony, co jakiś czas szybko upada na ziemię i zastyga w bezruchu.
W trakcie występów artystycznych organizowanych poza świętem Dama odgrywane są często sceny rodzajowe, podczas których zamaskowani tancerze imitują sceny polowania. Mężczyzna w masce myśliwego tropi zające, które zawsze jednak wykazują się sprytem i uciekają przed nim, chowając się wśród widzów.
Maska zająca jest jedną z lżejszych, dlatego bardzo często tańczą w niej młodzi kilkunastoletni chłopcy, którzy dopiero co przeszli obrzezanie i zasilili szeregi stowarzyszenia Awa.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
dyǫmmo; dyommõ; tãna pigere
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 38 cm, szerokość: 15.5 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, maska
Technika
skręcane, malowane, techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
włókno roślinne (sznurek), barwniki naturalne, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1951 — 1998
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1980
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1965 — 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.