Leżąca
obraz
2. połowa XX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo i rysunek
Obraz przedstawia fragment parku w słoneczny dzień. Biała marmurowa rzeźba stanowiąca środek kompozycji stoi na niskiej kolumnie ustawionej na trzech stopniach. Naga postać młodzieńca czy też chłopca stoi w kontrapoście z uniesioną prawą ręką, wydaje się, że coś w niej trzyma. Ustawiony jest frontalnie do widza. Trudno określić kogo przedstawia, malarz przedstawił ją szkicowo. Po prawej stronie płótna siedzi zatopiona w lekturze kobieta. Zwrócona jest twarzą w stronę posągu, z nogą założoną na nogę lekko pochylona, czyta książkę opartą o kolano. Fotel wyścielony jest kraciastym brązowym pledem. Czerwień oparcia fotela i butów czytającej są najżywszą barwą w tym przesyconym światłem obrazie. Słońce pada jasno na twarz i ramiona kobiety, wydobywa biel marmuru rzeźby i stron otwartej książki. Podkreśla jasną zieleń trawnika i liści drzew. Tak wygląda przedpołudnie wczesnej jesieni. Dają się dostrzec pierwsze opadłe i zżółknięte liście leżące u stóp cokołu i rozrzucone w trawie. Gałęzie rozświetlonej korony drzewa z lewej strony nachylają się łukiem nad głowa posągu, jakby zamykały trójkąt kompozycji. W dalszej perspektywie ogrodu widać mrok gąszczu przyrody za posągiem i zieleń pozostałych drzew. „Ogród w Houston” powstał w 1954 roku i prawdopodobnie malarz sportretował na nim swoją świeżo poślubioną żonę.
Bolesław Jan Czedekowski (1885-1969) polski malarz, urodzony w Wojniłowie we wschodniej Galicji. Studiował w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych, później był uczniem profesora Kazimierza Pochwalskiego oraz Heinricha von Angelego, dwóch znakomitych portrecistów. Swoją pierwszą pracownię otworzył w Wiedniu i z tym miastem był chyba najbardziej związany w okresie wczesnej działalności artystycznej. Tu także mieszkał w czasie I wojny światowej zyskując powoli uznanie za portrety arystokratek i żon wyższych oficerów. Swoje prace wystawiał w Wiedniu, Paryżu, Warszawie i Krakowie nie zyskując w Polsce początkowo zbyt pochlebnych opinii. Po II wojnie światowej wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, a w latach 60-tych powrócił do Wiednia i tu zmarł 8 lipca 1969 roku. Pochowany został w Lofer koło Salzburga.
Dorota Błoniarz
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
olej
Tworzywo / materiał
farba olejna, płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
2. połowa XX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
2. połowa XX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
4. ćwierć XVIII wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna