
1158 Virchow | Dramburg
Messtischblatt
1876 — 1919
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika
Występuje w ścieżce edukacyjnej: Powrót do przeszłości
Ukazana na rycinie Galeria Gotycka była gmachem wzniesionym w początku XIX wieku (1802) przy północnym skrzydle pałacu wilanowskiego w celach ekspozycji dzieł sztuki. Inicjatorem, fundatorem budowy, oraz inspiratorem koncepcji architektonicznej Galerii, o formach modnego wówczas stylu historyzującego, był Stanisław Kostka Potocki (1755-1821), zaś formalnie projektantem współpracujący z Potockim (nie tylko przy tej realizacji) Christian Piotr Aigner (1756-1841). W nowo wybudowanej przestrzeni zgromadzone zostały głównie malarstwa obcego i – być może – rzeźby antyczne i wazy greckie Potockiego (J. Polanowska, Stanisław Kostka Potocki, twórczość architekta amatora, Warszawa 2009, s. 257.). Autorem rysunku do niniejszej ryciny jest Zygmunt Vogel (1764-1826), artysta kojarzony przede wszystkim z mecenatem króla Stanisława Augusta, w późniejszych latach związany z Potockimi. Możemy przypuszczać, że prezentowany widok Galerii Gotyckiej charakteryzuje wysoki stopień dokładności oddania jej form i dekoracji, ponieważ Vogel nadzorował proces wykończeniowy przy realizacji gmachu, o czym świadczą zachowane rachunki (J. Polanowska, s. 256). Dzieło, według rysunku Vogla, wyrytował Jan Zachariasz Frey (1769-1829), malarz i sztycharz związany z dworem Czartoryskich w Puławach . Pochodzi ono z ich wspólnej publikacji pt. „Zbiór widoków sławniejszych pamiątek narodowych…”, z 1806 r. Odbite pod sceną podpisy (w języku polskim i francuskim) informują nas o wspomnianych dwóch twórcach, ale również o ówczesnych gospodarzach Wilanowa, najdobitniej poprzez umieszczony w części centralnej herb Potockich Pilawa, z dewizą w jęz. łacińskim: SCUTUM OPPONEBAT SCUTIS (pol. TARCZA PRZECIKWO TARCZY), oraz dedykację dla Aleksandra Potockiego, syna Stanisława Kostki. Rycina upamiętnia tę część pałacu, która w późniejszych latach, na zlecenie wnuka Stanisława Kostki, Augusta Potockiego oraz jego małżonki Aleksandry, uległa znacznym przekształceniom. Jest więc szczególnie cennym dokumentem ikonograficznym.
Stanisław Kostka Potocki, Aleksander Potocki, malarstwo, Pilawa, Wilanów
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 38,0 cm, szerokość: 47,0 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
miedzioryt
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1876 — 1919
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1875 — 1919
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1889 — 1891
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna