treść serwisu

Scena wielofiguralna

Jest częścią kolekcji: Wyciski gemm antycznych

Nota popularyzatorska

Prezentowany wycisk ma kształt prostokątny o lekko zaokrąglonych narożach, jest wypukły z płaskim tłem. Przedstawia scenę przypominającą tzw: Pieczątkę Michała Anioła, czyli gemmę Wil.3083/2-V/2-14. W środku kompozycji na ziemi siedzą na przeciw siebie dwie postaci, pomiędzy którymi prawdopodobnie jest posąg bóstwa. Za nimi stoją dwie postaci z koszami owoców na głowie. Wokół widocznych jest jeszcze pięć ucztujących postaci. Nad całą sceną dwa skrzydlate putta rozciągają welon. Z lewej i prawej strony widoczne są drzewa. Tematyka zbliżona do obiektów Wil.3083/2-III/2-22 oraz Wil.3083/2-V/2-14. Wycisk przypomina ten opisany w „Dactyliothecae universalis” Philippa Daniela Lipperta.
Stanisław Kostka Potocki tak pisał o tym przedstawieniu w publikacji „O Sztuce u dawnych czyli Winkelman Polski”: „Co do delikatności drobnej roboty i pięknego figur składu, głośnym jest sławny kamyczek, paryskiego zbioru, pod imieniem pieczątki Michała Anioła, znany, dlatego że ten wielki artysta, zwykle go zamiast pieczątki używał. Wyobraża on narodzenia Bachusa i w szczupłej przestrzeni pięciu lub sześciu linii zamyka do czternastu figur, nie licząc zwierzęcych, jako też drzewa i dolny oddział, w którym się mały rybak znajduje; Równie się dziwić przychodzi ich małości, proporcji, ukończeniu, składowi, a nawet i wolności pracy. Znali dobrze starożytni cenę jego i nieraz go przeobrazili; ja sam posiadałem nader piękną, lecz nieco większą dawną kopią jego, na krwawniku doskonałego ognia ryconą którą w Paryżu zgubiłem przypadkiem.”

Kolekcja gliptyczna wilanowskiego zbioru to fascynujący zapis historii sztuki antycznej. Pierwotnie należąca do Stanisława Kostki Potockiego, to prawdziwy skarb muzealny. Zawiera 239 wycisków, z których niestety 6 zaginęło, podzielonych na dwie medalierki oznaczone numerami inwentarza Wil.3083/1 i Wil.3083/2, każda z osiemnastoma szufladkami.

Repertuar odcisków jest niezwykle zróżnicowany, obejmując portrety, popiersia historyczne, postacie mitologiczne, sceny historyczne i mitologiczne, rzeźby, zwierzęta, wazy oraz maski. Odciski wykonane z czerwonej masy sugerują różnorodne pochodzenie.

Najciekawszym okresem w historii kolekcji jest rok 1785, gdy hrabia Potocki podróżował do Włoch w towarzystwie księżnej Izabelli Lubomirskiej. Zgromadził około dwudziestu gemm antycznych, a niektóre z nich pochodziły nawet z własnych wykopalisk. Kolejne podróże dodatkowo wzbogaciły zbiory.

Kolekcja pełni również rolę biblioteczki na temat gliptyki, co umożliwiło Potockiemu profesjonalne podejście do zbiorów. Z czasem trafiła do pałacu w Wilanowie, gdzie stała się częścią ekspozycji muzealnej. W kolekcji wyróżniamy trzy grupy obiektów: odciski gemm antycznych, ich kopie oraz kamienie wykonane na wzór starożytnych. Sygnatury mistrzów greckich dodają kolekcji wyjątkowego charakteru.

Oryginalną gemmę z daktylioteki  Lipperta znajdziesz tutaj: Pieczątka Michała Anioła

Ilustracje pochodzą ze zbiorów Rijksmuseum Amsterdam oraz Luwru Bacchanale connue sous le nom de 'cachet de Michel Ange oraz “Pierres Antiques Gravées Tirées Des Principaux Cabinets de la France”, Chéron, Elisabeth Sophie, Dorst, G., 1728, Recueil de pierres gravées du Cabinet du Roi” [graphic], 1750;

Opracowanie: Ewa Jakubowska-Smagieł, dr Ewa Mostowicz-Kapciak, Martyna Miroszewska (na podstawie materiałów Agaty Małkowskiej)

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany

Wymiary

wysokość: 1,4 cm, szerokość: 2,1 cm

Technika

wyciskanie

Tworzywo / materiał

masa żywiczna; papier; atrament

Czas powstania / datowanie

XVIII-XIX w.

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: nieznane

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.3083/2-III/2-15

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd