Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Historia św. Wilhelma zaczyna się od jego pokuty w zalesionej dolinie w regionie Sieny znanym jako Maleval. Splątane pniami dwa drzewa: żywe, zielone z martwym, usychającym nadaje przedstawieniu niepowtarzalny dramatyzm. Rycerz, którego skrępowane ręce są do niego przywiązane, znajduje się niejako na granicy dwóch światów, zbroja i hełm są jeszcze reminiscencją życia minionego – żołnierskiego i hulaszczego, natomiast więzy krepujące kończyny i wzrok utkwiony w wizerunku krzyża odsyłają już do innego świata, duchowego i nadprzyrodzonego. Samotność postaci potęguje postrzępiony styl, w jakim oddany jest las, zwłaszcza poprzez ekstremalne gradacje cieniowania. Od strony czysto malarskiej warto docenić szlachetny srebrzysty koloryt obrazu i pewny ślad pędzla.
Wilhelm, wiedziony pragnieniem nawrócenia i odpokutowania swych win, podjął pielgrzymkę do Rzymu, a później do Ziemi Świętej. Po powrocie do Toskanii w 1153 r. dwukrotnie – bez powodzenia – próbował swych sił jako opat zakonu. Zrażony powrócił do swej samotni. Zmarł w 1157; czczony jest jako patron płatnerzy.
Wątek kontemplacyjnego pokutnika jest powszechny w pracach Salvatora Rosy. Ten XVII-wieczny neapolitański artysta zwany był włoskim Rembrandtem – równie wszechstronny, wynalazczy, a nade wszystko niezależny. Nieśmiertelną sławę przyniosły mu pejzaże. Ze swymi postrzępionymi skałami, pogruchotanymi pniami drzew, rozpuszczonym na wietrze listowiem i przepastnymi jaskiniami ciemności są przerażająco wręcz piękne, o znacznie większej mocy oddziaływania niż postaci w nich zanurzone. To one, w połączeniu z jego zainteresowaniem czarami i potworami, uczyniły go zarówno pod względem temperamentu, jak i artystycznie idealnym protoromantykiem.
Temat niniejszego obrazu Rosa zapoczątkował popularną akwafortą ok. 1645-50. Ciekawe wnioski płyną z porównania jej z olejnymi realizacjami tego tematu (ok. 1645, Kunsthistorisches Museum, Gemäldegalerie, nr inw. GG 156; ok. 1645-50; aukcja Heritage, nr 24052, 9 XI 2006). Zmiany kompozycyjne mają rekompensować fakt użycia linii w miejsce koloru, np. przesunięcie drzewa z wyraźnie zaznaczonym krzyżem w stronę osi obrazu, by w miejscu feerii barw nieba wytrawić wspaniały pasaż liści. Rycina ta zainspirowała późniejszą kopię Antona Josepha von Prennera.
Obraz wilanowski powtarza kompozycję akwaforty.
DWM
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 54,9 cm, szerokość: 34,3; w ramie: 69,3 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna