
Coupé De Gala
1844 — 1850
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Pojazdy i uprzęże
Występuje w ścieżkach edukacyjnych: Podróże małe i duże, Podróże małe i duże
Dormeus’a to sypialna kareta podróżna, dwuosobowa, do poczwórnego zaprzęgu z ok. poł. X1X wieku, wyprodukowana w Austrii przez nieznanego powoźnika. Dormeus’a (fr.- śpiąca, śpioszka) była w wieku XIX w luksusową karetą podróżną do spania, jaką posiadali tylko najbogatsi. Charakterystyczne dla takiej karety było przedłużenie z przodu dolnej części nadwozia o płaskie pudło. W dormezach powożonych z kozła znajdowało się ono właśnie pod kozłem. Wewnątrz poza siedzeniem, dormeza wyposażona była w stoliki, lustra i kieszenie oraz w stanowiącą komplet z pojazdem umieszczoną na dachu płaską walizę dopasowaną do niego, tzw. waszę. Niektóre dormezy, poza waszą, miały umieszczony za pudłem nadwozia stały kufer. W Polsce poza łańcucką, drugą zachowaną w muzealnych zbiorach jest dormeza znajdująca się w historycznych zasobach po Działyńskich i Zamoyskich w Bibliotece PAN w Kórniku. Kórnicka dormeza należała do hrabiego Jana Działyńskiego. W kolekcjach europejskich wszystkich karet do spania jest zaledwie kilka. Niektóre z nich, jak dormeus’a kórnicka, mają dodatkowo za pudłem, dwuosobowy kozioł dla służby ze skórzaną budą, umieszczoną nad nim. Dormeus’a Potockich z Łańcuta nie ma kufra ani waszy a jedynie, umieszczoną za pudłem szeroką półkę-bagażnik na kufer. Na zewnątrz tylnej ściany pudła, co było charakterystyczne dla podróżnych karet, ma przylegającą do ściany świecową lampę z jedyną szybą wmontowaną w ścianę. Oświetla ona luksusowe, tapicerowane zieloną safianową skórą wnętrze. Wyposażone ono jest w kieszenie, w których chowano potrzebne podczas podróży drobiazgi oraz w dwa stoliki, mocowane poniżej okien w przedniej ścianie, które można opuszczać. Ważne jest podkreślenie, że w dormezach takich jak łańcucka spano leżąc lub półleżąc, nogi wsuwając do płaskiego pudła o jakie z przodu przedłużone było nadwozie, a w którym za dnia przechowywano pościel. Dzięki temu, można było podróżować non stop, zmieniając tylko co dwadzieścia parę kilometrów konie. Z Łańcuta do Paryża taka podróż trwała 17 dób.
Aldona Cholewianka-Kruszyńska
Inne nazwy
Kareta podróżna
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
pojazdy
Technika
montaż
Tworzywo / materiał
szkło, sukno, skóra, metal, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
decyzja administracyjna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Middleton
1844 — 1850
Muzeum – Zamek w Łańcucie
nieznany
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
nieznany
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.