Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Wyciski gemm antycznych
Cesarz Antoninus Pius panował od 10 lipca 138 r. do 7 marca 161 r. Wraz ze swoimi trzema poprzednikami oraz następcą był zaliczany do „pięciu dobrych cesarzy”, których panowanie w I i II wieku nazywano złotym wiekiem cesarstwa rzymskiego. Władza była wówczas przekazywana w sposób pokojowy, a każdy z cesarzy wskazywał swojego następcę poprzez adopcję. Antoninus Pius po śmierci został zaliczony przez Senat w poczet bogów.
Prezentowany obiekt to wycisk gemmy - owalny, wypukły, na wklęsłym tle. Przedstawia on lewy profil popiersia cesarza. Wyobrażony został jako dojrzały mężczyzna w krótkich kręconych włosach i takim samym zaroście. Na ramionach widoczny jest fragment płaszcza i zbroi. Wycisk jest identyczny jak opisany w „Dactyliothecae universalis” Philippa Daniela Lipperta.
Gemma to kamień szlachetny lub półszlachetny w kształcie okrągłej lub owalnej płytki ozdobiony reliefem. Gemma z reliefem wklęsłym to intaglio (albo integlia), z reliefem wypukłym - kamea. Wykonywane z cennych kamieni o zróżnicowanym warstwowo kolorycie, urzekały pięknem i precyzją wykonania. Były używane jako elementy biżuterii, zdobiły naszyjniki, medaliony, pierścienie, bransolety, tabakierki, szkatułki, zegary, kabinety, itp. Na ich cenę rynkową składała się wartość użytego kamienia, jego opracowanie oraz jubilerska oprawa.
Stanisław Kostka Potocki gromadził swą kolekcję gemm w ramach prowadzonych przez niego badań nad sztuką starożytną, opublikowanych w dziele O sztuce u dawnych czyli Winkelman Polski, wydanej w Warszawie w 1815 roku.
Do celów studyjnych nad ikonografią antyczną służyły badaczom i kolekcjonerom zestawy kopii gemm, wykonywanych ze specjalnie przeznaczonych do tego celu past, tzw. wyciski. Były one wiernymi odbitkami reliefu i kształtu gemm, lecz nie uwzględniały zróżnicowania kolorystycznego. Obecnie w zbiorach wilanowskich znajdują się tylko wspomniane wyciski gemm, pozostałości warsztatu naukowego S. K. Potockiego, natomiast jego kolekcja uległa rozproszeniu.
W zespole 239 zachowanych wycisków wyróżnić należy trzy grupy obiektów. Pierwsza, to wyciski gemm antycznych. Drugą i trzecią grupę stanowią wyciski kopii gemm antycznych i kamieni wykonanych na wzór starożytnych.
Oryginalne gemmy z daktylioteki Lippert’a znajdziesz tutaj: gemma1, gemma2
Ilustracje pochodzą ze zbiorów Rijksmuseum Amsterdam oraz British Museum, z publikacji Imperatorum romanorum omnium orientalium et occidentalium verissimae imagines ex antiquis numismatis quam fidelissime delineatae. Addita cuiusque vitae descriptione ex thesauro Iacobi Stradae et per brevi elogio uniuscuiusque carmine, quod quasi epitome est historiae, ad iuu and am memoriam. Zurich: Ex Officina Andreae Gesneri, 1559, oraz “Gemmae et sculpturae antiquae depictae”, Agostini, Leonardo, 1699;
Opracowanie: Ewa Jakubowska-Smagieł, dr Ewa Mostowicz-Kapciak, Martyna Miroszewska (na podstawie materiałów Agaty Małkowskiej)
Autor / wytwórca
Wymiary
wysokość: 3,3 cm, szerokość: 2,5 cm
Technika
wyciskanie
Tworzywo / materiał
masa żywiczna; papier; atrament
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna