Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Porcelanowy owoidalny wazon na długiej stopie o stosunkowo krótkiej, rozszerzającej się w niewielki wylew szyjce. Niezwykły kolor wazonu i głębia jego zdobienia powstała poprzez nadmuchiwanie przez rurkę i gazę rozdrobnionego proszku kobaltowego na powierzchnię naczynia, i następnie pokrycie jej szkliwem. Złotą dekorację wykonano po wypaleniu wazonu malując ją odpowiednio przygotowanym złotem. Zachowała się fragmentarycznie - ze względu na charakter zdobień najbardziej narażona na zniszczenie. W centralnej partii dekoracji zachował się stylizowany symbol długowieczności shou ujęty u góry kolistym wieńcem z trzema swastykami rozmieszczonymi po bokach i u góry.
Swastyka była znana w sztuce chińskiej już w epoce neolitu. Jej symbolika zmieniała się na przestrzeni lat, by w pewnym momencie stać się buddyjskim symbolem serca Buddy. Swastyka czytana w języku chińskim jako wan oznacza „dziesięć tysięcy”, uważana jest za symbol niekończącej się długowieczności (wan shou).
W kolekcji wilanowskiej znajdują się dwa analogiczne wazony. W 1. połowie XIX wieku były eksponowane w dawnych Pokojach Chińskich usytuowanych na piętrze korpusu pałacu. Ich pozyskanie do kolekcji można łączyć z osobą Stanisława Kostki Potockiego, jednego z właścicieli dóbr wilanowskich.
Hasła kontekstowe: Pokoje Chińskiej, shou, Stanisław Kostka Potocki, swastyka
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 23,5 cm, szerokość: 6,1 cm
Technika
złocenie, kobalt
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna