Stanisław Sierakowski
Fotografia
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Porcelanowa czarka na niskiej stopie, dekorowana w typie famille rose. Famille rose to francuski termin oznaczający przynależność do określonej grupy porcelany chińskiej. W tym przypadku jest to tzw. rodzina różowych, czyli wyroby dekorowane naszkliwnymi farbami z przewagą odcieni różu i purpury. Chińczycy określali je jako yangcai - „obce kolory”. Zaczęły być używane w chińskich manufakturach do zdobienia porcelany na przełomie lat 20. i 30. XVIII wieku. Najwyższy poziom artystyczny wyrobów w typie famille rose osiągnięto w wytwórniach Jingdezhen w okresie Yongzheng (1722-1735).
Dekoracja czarki prezentuje scenki rodzajowe rozgrywające się na tle typowych chińskich przedstawień pejzażowych. Na tle rozległego akwenu wodnego piętrzą się wysokie pasma górskie porośnięte gęstymi lasami. Pierwszoplanowe sceny figuralne rozgrywają się na odgrodzonej balustradą alejce. Dwa takie przedstawienia podzielone są dwiema europeizującymi dekoracjami przypominającymi uproszczony ornament rocaillowy. Wewnętrzną krawędź czarki obiega ciągły ornament ujęty czarnymi pierścieniami. Na dnie naczynka znajduje się namalowany naszkliwnie znak.
Przypuszczalnie czarka ta zdobiła dawne Pokoje Chińskie na piętrze korpusu pałacu.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 5,0 cm, szerokość: 8,9 cm
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
szkliwienie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
1936
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1950 — 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna