
Pałac Czartoryskich w Puławach
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny
Puławska rezydencja Adama i Izabeli Czartoryskich okres świetności przeżywała w latach 1785–1831. Wówczas pałac książęcy stanowił centrum życia politycznego, kulturalnego i literackiego kraju, a Puławy nazywano polskimi Atenami. Po upadku powstania listopadowego, które Czartoryscy popierali, ich dobra w zaborze rosyjskim zostały skonfiskowane przez rząd carski. Pałac i ogród puławski przeszły na rzecz skarbu państwa, a książę Adam Jerzy został zaocznie skazany przez cara na karę śmierci. Czartoryscy opuścili Puławy, wywożąc znaczną część swoich zbiorów. Adam Jerzy udał się na emigrację do Paryża.
Władze rosyjskie w 1842 roku w dawnej siedzibie książąt Czartoryskich umieściły przeniesiony z Warszawy Instytut Wychowania Panien (tak zwany Instytut Maryjski), działający w Puławach do roku 1862, kiedy na powrót zabrano go do Warszawy. Dla potrzeb szkoły przebudowano zniszczony przez oddziały rosyjskie pałac, którego oblężenia i bombardowania w 1831 roku dokonał rodzony wnuk księżnej Izabeli (syn Marii z Czartoryskich), książę Adam Karol Wilhelm Wirtemberski, oficer na usługach armii rosyjskiej i zdrajca rodziny. Przebudowę pałacu (kolejną) w stylu neoklasycystycznym przeprowadził warszawski architekt Józef Górecki w latach 1840–1843. Wówczas usunięto reprezentacyjne schody kamienne, poszerzony taras i drugie piętro oraz połączono skrzydła boczne z dawnymi oficynami. Taki wygląd budowli pokazuje widok Barbary Czernof/Armanda Cassagne. Obiekt w takiej formie istniał do czasu pożaru w 1858 roku.
Instytut Maryjski był elitarną szkołą dla dziewcząt. Przyjmował rokrocznie dwieście młodych uczennic, głównie córek urzędników i wojskowych carskich, zapewniając im świetną kadrę nauczycielską na czele z Barbarą Czernof z Grotenów (malarką, nauczycielką rysunku) i Edwardem Stolpe (pianistą, kompozytorem, nauczycielem muzyki). Głównym celem szkoły była nauka właściwej etykiety i odpowiedniego stylu. W Instytucie znalazła zatrudnienie między innymi owdowiała Marcjanna Trembińska, babka Aleksandra Głowackiego (późniejszy pisarz Bolesław Prus), która pomagała w sprawach gospodarczych. Mieszkała w pokoiku w oficynie, od 1850 roku z osieroconym przez matkę niespełna trzyletnim Aleksandrem. W wieku siedmiu lat chłopiec opuścił babkę i Puławy.
Renata Bartnik
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 31.8 cm, szerokość: 43.8 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Imprime par Auguste Bry
Muzeum Narodowe w Lublinie
Imprime par Auguste Bry
1855 — 1860
Muzeum Narodowe w Lublinie
Imprime par Auguste Bry
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.