treść serwisu

Kroczący; Biegacz | Schreitender Mann; Laeufer

akt męski

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

W 1893 roku ukazał się manifest artystyczny monachijskiego rzeźbiarza Adolfa von Hildebrandta zatytułowany Das Problem der Form in der bildenden Kunst (Problem formy w sztukach plastycznych). Twórca koncepcji nowego klasycyzmu znalazł wielu naśladowców, a do jego najwierniejszych uczniów należał Bernhard Bleeker. Gdy Bleeker rozpoczął prace nad dekoracją nowego skrzydła uniwersytetu im. Ludwika Maksymiliana, badania nad biało gruntowanymi lekytami attyckimi zakończył tam właśnie Walter Riezler – wielbiciel Hildebrandta, mianowany dyrektorem Muzeum Miejskiego w Szczecinie. W okresie monachijskim Riezler musiał poznać Bernharda Bleekera, który w tym samym czasie wykonał portret teoretyka oraz swojego młodszego brata Hermanna. Ten wybrał identyczną drogę – w latach 1910–1911 dzielił z Bernhardem pracownię, został asystentem Hildebrandta w Akademii Sztuk Pięknych, a następnie w jego prywatnym atelier we Florencji. Praca dyplomowa Hermanna Bleekera (odróżniającego się dodatkiem do nazwiska „Kullmer”) – brąz kroczącego lub biegnącego mężczyzny – została błyskawicznie zakupiona przez Riezlera i ozdobiła galerię sztuki współczesnej ukończonego w 1913 roku gmachu szczecińskiego muzeum. Sam temat rzeźby wynika niewątpliwie z recepcji twórczości Auguste’a Rodina, zwłaszcza jego Kroczącego mężczyzny (ok. 1900). Rodin wielokrotnie wystawiał w monachijskim Pałacu Kryształowym, był członkiem tamtejszej Secesji oraz członkiem-korespondentem Akademii. Statua atlety o rzymskim profilu i masywnej sylwetce stanowi jednak głównie emanację zasad hildebrandtowskiej kompozycji: maksymalnego uwypuklenia przestrzennej sugestywności poszczególnych członków. Każdy element anatomiczny opracowano tak, by stworzyć różnorodny, precyzyjny kontur i jasny ogląd, zwłaszcza z dużego dystansu (tzw. Fernbild). Choć Bleeker-Kullmer wykonał jeszcze wiele dzieł rzeźbiarskich, portrety, pomniki nagrobne i wojenne, projekty monet i medali, Biegacz pozostał jego najważniejszą pracą.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: na podstawie z prawej; HERMANN BLEEKER MCH 1913

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Bleeker Hermann (1889–1975)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 170 cm, szerokość: 60 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba

Technika

odlewanie

Tworzywo / materiał

brąz

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1913

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Monachium (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/600

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd