Lustro
1279 — 1368
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Jest częścią kolekcji: Sztuka Dalekiego Wschodu
Biała okrągła serwetka o buklowanym brzegu została wyhaftowana białą nicią. Tego typu wyroby o prostej estetyce pojawiały się w Chinach już w 2. ćw. XIX w., jednak to od 2. poł. XIX w. i 1. poł. XX w. powstawało więcej takich prac. Hafty wykonane białą nicią na białym podłożu to część zachodniej hafciarskiej tradycji dekoracji stołu. Ale Chińczycy zaadaptowali ją do tych swoich prac, które były głównie eksportowane na rynek zachodni. W omawianym wyrobie pojawiają się motywy chińskie takie jak lotos, czy ryby. Ponieważ ryby mają mnóstwo potomstwa, symbolizują bogactwo i obfitość wszystkiego, czego można sobie życzyć. Często pojawiają się w sztuce ludowej jako motyw gratulacyjny. Symbolika lotosu natomiast powiązana jest z buddyzmem i oznacza czystość.
Bawełna w powszechnym użyciu była od czasów dynastii Ming. Wiele warsztatów działało przy gospodarstwach domowych aż do końca XIX w. Gdy wprowadzono mechaniczne tkactwo na początku XX w., fabryki przejęły produkcję tkanin bawełnianych. To z kolei pociągnęło za sobą zmiany socjalne. Mnóstwo kobiet podjęło pracę zawodową w tkalniach Szanghaju.
Katarzyna Paczuska
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 66 cm, szerokość: 66 cm
Rodzaj obiektu
haft, dekoracja
Technika
haft atłaskowy, haft łańcuszkowy, haft sznureczkowy, ścieg dziergany
Tworzywo / materiał
bawełna, nici bawełniane
Pochodzenie / sposób pozyskania
legat
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1279 — 1368
Muzeum Okręgowe w Toruniu
1801 — 1900
Muzeum Okręgowe w Toruniu
1601 — 1650
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna