treść serwisu

Ostatnia wieczerza wg. Leonarda da Vinci

Jest częścią kolekcji: Grafika

Nota popularyzatorska

Rycina jest reprodukcją jednego z najsłynniejszych dzieł malarstwa renesansowego, „Ostatniej Wieczerzy” autorstwa Leonarda da Vinci (1452-1519), które jest freskiem w refektarzu klasztoru oo. Dominikanów przy bazylice Santa Maria delle Grazie w Mediolanie. Pierwowzór, który mistrz Leonardo namalował w latach 1495-1498, powstał na zamówienie księcia Mediolanu, Ludovica Sforzy (1452-1508). Dzieło wykonane zostało w technice fresku, jednak poprzez wykorzystanie przez artystę innowacyjnej technologii; nakładania na suchą zaprawę mieszanych farb temperowych z olejnymi. Umożliwiło to lepsze panowanie nad dziełem, precyzyjne wykończenie kompozycji i zawartych w scenie sylwetek, bez konieczności pracy w trybie „giornaty” – dniówki, warunkowanej schnącym tynkiem w tradycyjnej technice fresku. Niestety, technika okazała się bardzo nietrwała i reaktywna na warunki zewnętrzne. Dzieło będące przedmiotem podziwu kolejnych pokoleń amatorów sztuki Leonarda, znajduje się dziś w stanie dalekim od pierwotnego.

Raffaello Sanzio Morghen (1758-1833), rytownik omawianego dzieła, prowadził we Florencji szkołę sztycharstwa, jego specjalizacją były grafiki reprodukujące sławne dzieła dawnego malarstwa. Było to zgodne z duchem ówczesnych zainteresowań, była to epoka popularności Grand Tour – podróży skierowanych przede wszystkim do Italii, w celu zgłębiania wiedzy na temat sztuki minionych epok. Rozwinął się wówczas rynek antykwaryczny, popularne stały się również wydawnictwa, w formie książki bądź zbiorów luźnych kart, rytowane wizerunki sławnych dzieł malarstwa i rzeźby. Zawarte pod sceną podpisy informują o jej autorach, a także uwzględniają odnoszący się do sceny fragment Ewangelii św. Mateusza (AMEN DICO VOBIS QUIA UNUS VESTRUM ME TRADITURUS EST), oraz informacje o dedykacji ryciny dla Ferdynanda III, Wielkiego księcia Toskanii (1769-1824), który zamówił u Morghena wykonanie dokładnej reprodukcji arcydzieła Leonarda, według rysunku Teodora Matteiniego (1753-1831).

Leonardo da Vinci, fresk, Mediolan, Ludovico Sforza, Santa Maria delle Grazie, Grand Tour, Ferdynand III, reprodukcja

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Morghen Raphael ryt., Matteini Theodor rys.

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 55,0 cm, szerokość: 95,0 cm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

miedzioryt

Tworzywo / materiał

papier

Czas powstania / datowanie

2. poł. XVIII

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Włochy

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1825

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd