
Teryna
1762 — 1770
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Złotnictwo
Początki klasycyzmu wiązały się między innymi z odkryciem antycznych miast: Herkulanum w 1709 oraz – niemal czterdzieści lat później – Pompejów, zasypanych pyłem wulkanicznym podczas erupcji Wezuwiusza w 79 roku. Wyniki wykopalisk wzbudziły w całej Europie falę fascynacji sztuką starożytnej Grecji i Rzymu. Odsłonięte i wydobyte dzieła były publikowane, kopiowane i naśladowane. Moda na antyk wpłynęła na wykształcenie się nowego stylu. Według Johanna Joachima Winckelmana (1717–1768), niemieckiego badacza sztuki starożytnej i jednego z najważniejszych teoretyków klasycyzmu, ideał piękna, który próbowali osiągnąć współcześni mu artyści, miał polegać na „szlachetnej prostocie i spokojnej wielkości”. Sztukę klasycystyczną cechowały zatem symetria i umiar w zdobieniach, a także nawiązania do antycznych proporcji, porządków architektonicznych, kształtów naczyń i ornamentów.
W złotnictwie szczecińskim tendencje klasycystyczne pojawiły się dopiero w latach osiemdziesiątych XVIII wieku, a w pełni rozwinęły się na początku XIX stulecia. Do naszych czasów zachowało się niewiele lokalnych wyrobów wczesnoklasycystycznych. Jednym z najciekawszych przykładów jest cukiernica na drobno utłuczony cukier, w formie puszki z dziurkami w pokrywie, wykonana w 1795 roku przez szczecińskiego złotnika, Martina Ephraima Voggelaera (1761–1825). Kształt smukłej wazy z wysoką pokrywą o wklęsłych ściankach, zakończoną półkolistą kopułką nawiązuje do antyku, nie jest jednak wiernym naśladownictwem starożytnych naczyń. Cechuje ją lekkość formy, którą podkreśla delikatna kanelowana dekoracja. Dziurki do sypania cukru układają się w rytmiczny wzór z motywem stylizowanych kampanul – kwiatów w kształcie dzwonków.
Monika Frankowska-Makała
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 22.5 cm, średnica: 8.2 cm
Rodzaj obiektu
cukiernica
Technika
kucie, repusowanie, wycinanie
Tworzywo / materiał
srebro
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Sandrart, Johan Jacob II
1762 — 1770
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Timm, Johann Friedrich
około 1750 — 1770
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1890 — 1936
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.