treść serwisu

Złotnictwo Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obiekty

0
waza - Ujęcie tyłu ze skosu z lewej; Owalna teryna, wsparta na czterech nóżkach. Korpus o płynnym, organicznym kształcie i falistej linii brzegu, w dolnej części wybrzuszony. Pokrywa wysoka, dwustopniowo wybrzuszona. Zarówno korpus, jak i pokrywa zdobione repusowanymi w płytkim reliefie naturalistycznymi gałązkami winorośli z gronami owoców. Reliefowy ornament miękko przechodzi w wykonane techniką odlewu, plastyczne gałązki winnej latorośli, tworzące dwa uchwyty przy korpusie oraz ozdobne zwieńczenie pokrywy. Nóżki wolutowo wygięte, ażurowe, zdobione rocaillami i gałązkami winorośli.

Teryna

Sandrart, Johan Jacob II

1762 — 1770

Muzeum Narodowe w Szczecinie

cukiernica do cukru pudru - Ujęcie z przodu; Puszka z ażurową pokrywą, kształtem nawiązująca do antycznych urn. Wsparta na okrągłej stopie z trzema uskokami, przechodzącej w niewysoki, drobno kanelowany trzon. Korpus smukły, o kielichowej formie, w dolnej części również kanelowany. Pokrywa wysoka, o wklęsłych ściankach zakończona półkolistą kopułką, ze zwieńczeniem w formie maleńkiej wazy. Wycięcia na pokrywie układają się we wzór stylizowanych kampanul.

Cukiernica do cukru podru

Voggelaer, Martin Ephraim

1795

Muzeum Narodowe w Szczecinie

łyżka wazowa - Ujęcie z dołu; Rokokowa łyżka wazowa o puklowanej powierzchni i falistym brzegu, z rytowaną podwójną linią przy krawędzi. Pukle wydzielone czterema parami repusowanych esowatych linii. Trzonek płaski, o asymetrycznym, falistym wykroju. Uchwyt wydzielony przewężeniem, na końcu rozszerzający się i wygięty lekko w górę. Na środku w owalnym polu głowa gryfa w koronie pomiędzy cyframi, obok z prawej cecha warsztatowa mistrza I*F TIM

Łyżka wazowa

Timm, Johann Friedrich

około 1750 — 1770

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kielich mszalny - Ujęcie z przodu; Smukły kielich o sześciolistnej, wysklepionej stopie, przechodzącej w sześcioboczną, zwężającą się ku górze wysoką tuleję. Nodus sześcioboczny, wybrzuszony w górnej części, oddzielony tralkowym trzonem od czary ujętej do wysokości 2/3 ażurowym koszyczkiem.

Pola stopy zdobione naprzemiennie srebrnymi reliefowymi nakładkami z uskrzydlonymi główkami anielskimi oraz owalnymi plakietkami ze scenami Narodzin Chrystusa, Hołdu Trzech Króli i Ostatniej Wieczerzy. Wyższe partie stopy oraz tuleję pokrywa repusowany i rytowany wzór z naturalistycznych kwiatów na długich ulistnionych łodygach, zwróconych główkami w dół. Dekorację nodusa tworzy sześć wycinanych w srebrnej blasze i repusowanych srebrnych nakładek w formie pojedynczych kwiatów (tulipanów i irysa). Motywy kwiatowe w połączeniu z wicią akantową występują również w dekoracji koszyczka. Pomiędzy nie wkomponowano trzy owalne kartusze otoczone wieńcami laurowymi z hierogramami Chrystusa, Marii oraz św. Józefa.

Kielich mszalny

nieznany

1680 — 1700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

dzban na wino komunijne - Ujęcie ze skosu z prawej; Cylindryczny dzban o korpusie lekko zwężającym się ku dołowi, wsparty na wysklepionej stopie i nakryty spłaszczoną pokrywą na zawiasie.. Wylew trójkątny, faliście wycięty, częściowo przesłonięty. Esowato wygięte ucho. Korpus dzbana zdobi grawerowana i złocona dekoracja. Na boku w wieńcu z liści laurowych medalion portretowy w którym ukazana jest młoda kobieta o włosach gładko zaczesanych nad czołem i ujętych w koczek, z drobnymi loczkami przy twarzy, w odsłaniającej ramiona sukni z bufiastymi rękawami, na jej szyi okrągły medalion i naszyjnik z pereł. Zgodnie z podpisami portret przedstawia Elisabeth Brüsewitz. Wylew w otoczeniu płomieni, poniżej anioł trzymający wieniec laurowy z inskrypcją fundacyjną.

Dzban na wino komunijne

Tesmer, Gotffried

1677

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pierścień z Pęzina - Ujęcie ze skosu z prawej; Pierścień zbudowany z obrączki i dużej prostokątnej tarczki. Zewnętrzna część obrączki, lekko wypukła, ukształtowana została w formie dwóch antytetycznie ułożonych lwów dotykających paszczami tarczki. Tarczka prostokątna, zbliżona do kwadratu, o fasetowanych bokach. Wzdłuż boków łączących się z obrączką, wąskie strzemiączka ozdobione nacinaniem. W środkowej części tarczki, we wklęsłym reliefie, postać stojącego mężczyzny w długiej szacie, z włócznią i podłużną, trójkątną tarczą w dłoniach. Na sfazowanych brzegach tarczki nierozpoznana inskrypcja, składająca się z 10 znaków rozdzielonych dwoma znakami krzyża greckiego.

Pierścień z Pęzina

nieznany

1124 — 1225

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kubek monetowy - ujęcie z przodu; Kubek o konicznym kształcie, rozszerzający się ku górze, z pogrubionym, profilowanym brzegiem. Korpus naczynia wysadzany jest 36 trójgroszami pruskimi Zygmunta I Starego z lat 1534-1540 widocznymi od strony awersu z portretem i tytulatura władcy. Powierzchnię kubka między monetami pokryto symetrycznie zakomponowanym rytowanym ornamentem ze stylizowanej wici roślinnej na matowym, punktowanym tle; przy podstawie oraz przy wylewie ujęty pasami gładkiej powierzchni – szerszym przy wylewie, a węższym przy podstawie.

Kubek monetowy

Bremer, Jochim

1690 — 1710

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kielich komunijny - ujęcie z boku; Kielich o sześciolistnej stopie przechodzącej w sześcioboczny trzon z kulistym, lekko spłaszczonym nodusem zdobionym sześcioma romboidalnymi guzami, z rytowaną dekoracją z majuskułowych liter „IHS”. Czara wysoka, smukła, lekko rozwarta, gładka. Stopa z szeroką krezą i niskim cokolikiem z dekoracją w romby. Na jednym z pól stopy umieszczona plastyczna Grupa Ukrzyżowania.

Kielich komunijny

Nieznany złotnik pomorski

1598

Muzeum Narodowe w Szczecinie

puszka na komunikanty - ujęcie z przodu; Naczynie na komunikanty o cylindrycznym kształcie wsparte na niskiej wysklepionej stopie z rytym ornamentem okuciowym. Profilowana przepaska dzieli korpus na dwie części; w górnej wygrawerowana została inskrypcja fundacyjna oraz herb fundatora. Dolny i górny brzeg korpusu jest zdobiony delikatnym, rytowanym ornamentem ciągłym z motywem liści akantu. Widoczny fragment grawerowanego napisu GREGER MVNDINVS.

Puszka na komunikanty

nieznany złotnik szczeciński

1615

Muzeum Narodowe w Szczecinie

nautilus - ujęcie z przodu; Puchar wsparty na stopie w kształcie wydłużonego czworoliścia, wysklepionej, przechodzącej w stożkowatą tuleję, oddzieloną od gruszkowatego nodusa perełkowaną opaską. Stopa pokryta w całości trybowaną i rytowaną dekoracją o formach małżowinowo-roślinnych oraz kwiatowych. Nodus zdobią motywy pojedynczych kwiatów. Czasza została wykonana ze szlifowanej muszli głowonoga z rodzaju łodzikowatych (Nautilus) ujętej srebrnym drutem i okutej przy wylewie ażurową taśmą z motywem winnej latorośli.

Nautilus

Winter, Michael

1659

Muzeum Narodowe w Szczecinie

puchar weselny - ujęcie ze skosu z lewej; Puchar w kształcie młodej kobiety w renesansowej sukni z mocno zasznurowanym staniczkiem i spódnicą o stożkowym kształcie, zdobioną ornamentem schweifwerkowym przechodzącymi w liście akantu, motywami ptaków i kiści owoców. Na głowie nosi niewielką koronę z czterema kwiatonami. W rękach wzniesionych nad głową trzyma parę ażurowych wolutowych wsporników, pomiędzy którymi na trzpieniach zamontowany został pucharek w kształcie muszli.

Puchar weselny

Neresheimer & Co., Hanau (1890 - po 1935)

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 11 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd