Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie
Nad zajmującym centralne miejsce rozlewiskiem wznoszą się ruiny: z lewej na postumencie widoczna baza i część trzonu antycznej kolumny, z prawej na bliskim planie pozostałości średniowiecznej budowli. Kształt obu mógł być podejrzany i naszkicowany we Włoszech uchodzących wśród współczesnych za wzorzec dobrego smaku. Wyrastające tu i ówdzie drzewa dają cień, w którym odpoczywają dwie kobiety. Ich gestykulacja sugeruje ożywioną wymianę myśli. Krajobraz urozmaicony pozostałością kolumnady doryckiej z lewej, przed którą odpoczywają dwie kobiety w strojach antycznych. Z prawej strumień przepływający pod arkadą w wielkiej czworokątnej baszcie. Dalej po bokach wysokie drzewa, tworzące ramę obrazu. W tle, na horyzoncie góry z ruinami . Na pierwszym planie z prawej w wodzie brodzi mężczyzna wsparty na kiju.
Dwa bliźniacze pejzaże (niniejszy i oznaczony numerem Wil.1080), łączone są z zapisem w Pamiętniku Interesów: „Expens kupna obrazów ...1808 […] 2 Gaspare Poussin Landszafty większe”, a dziś przypisywane są Francisque Milletowi, znanemu jako Jean-François Milée lub Millet I. Niedokładności i zmiany atrybucyjne tego typu nie są niczym dziwnym, gdyż Millet specjalizował się w italianizujących pejzażach ze sztafażem, łączących elementy klasycyzujące z rodzajowymi, utrzymanych w stylu Poussina (czy raczej Poussinów), konkretnych i krystalicznych, to zanurzonych w świetle, to tonących w przejrzystym cieniu. Co więcej, nie stronił nawet od dosłownych cytatów wizualnych z ich dzieł, co wprowadza dodatkowy element suspensu przy próbach dokonywania ostrych podziałów autorskich. Jego krajobrazy w dużej mierze komponowane są według zasad podręcznikowych, zawierających wskazówki co do rozmieszczenia grup drzew, rytmu wprowadzania budowli i ruin, usytuowania zwierciadła wody, wyznaczenia proporcji miejsca dla ziemi i nieba, podziału płótna na trzy plany główne, czy użycia barw zgodnie z prawami perspektywy powietrznej.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 74,5 cm, szerokość: 92,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna