
Kazimierz
1931
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Józef Czechowicz
Utwór został opublikowany w tomie Stare kamienie, później zaś w Poemacie o mieście Lublinie, będącym lirycznym opisem nocnej wędrówki lubelskimi ulicami. Ważnym miejscem na szlaku poetyckiej peregrynacji jest zamek oraz zamkowa kaplica Trójcy Świętej, o której Józef Czechowicz pisze: „[…] skarbiec to i serce Lublina, miasta Jagiellońskiego”.
Zdaniem poety zamkowa kaplica jest „jednym z najpiękniejszych w Polsce zabytków”. Poświęcił jej Czechowicz odrębny tekst – Kościół na Zamku w Lublinie, który został opublikowany w „Przeglądzie Lubelsko-Kresowym” w 1925 roku (nr 4). W artykule autor zwraca uwagę na „pustkę ołtarzy”, „przedziwne opuszczenie kościoła, do którego rzadko, kto zagląda”. Stwierdza: „Słyniemy przecież z tego, że nie wiemy, jakie skarby są w naszym posiadaniu”.
Lubelską świątynię przypomina Czechowicz w innym jeszcze miejscu. W szkicu literackim Wyobraźnia stwarzająca opisuje fresk znajdujący się na zachodniej ścianie nawy kaplicy Trójcy Świętej. Według opisu poety widoczny jest na nim „anioł z rozwianymi skrzydłami u bark, lwiogrzywy i silny”, który „zwraca głowę ku klęczącej przy nim kobiecie”. Czechowicz pisze: „Ona drobna, o słodkim profilu, unosi w dłoniach duży dzban. Klęczy – ale na czym? Jestże to sfałdowana w antropomorficzne kształty szata anioła? Czy może obłok, zwrócony smutnym, przerażającym obliczem ludzkim ku dołowi, a w stronę prawą łbami ryb potwornych? Czy owo dziwaczne rozwichrzenie linij, ta aluzja do kształtu, nie zaś sam kształt, wyobraża legendarnego Lewiatana?”. W istocie fascynujące Czechowicza „niepokojące dzieło” przedstawia nie kobietę, lecz Habakuka, który – podtrzymywany opiekuńczo przez anioła – unosi się, niosąc pożywienie Danielowi uwięzionemu w lwiej jamie. Autor w swoim szkicu przywołuje nie tylko niezwykłą scenę z lubelskiej kaplicy, lecz również obrazy namalowane przez artystów, którzy kształtowali jego malarską wyobraźnię: Hieronima Boscha i Piotra Breughela. Jednak zdaniem Czechowicza „najbardziej tajemniczy, najbardziej kreacyjny jest fresk lubelski, gdzie wyobraźnia stwarzająca odrealniła kształt do tego stopnia, że przestał być jednoznaczny”.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 21 cm, szerokość: 14 cm
Rodzaj obiektu
rękopis
Technika
pismo odręczne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Czechowicz, Józef
1931
Muzeum Narodowe w Lublinie
Czechowicz, Józef
1932
Muzeum Narodowe w Lublinie
Ślusarski
1907 — 1911
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.