
Święta Apolonia
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Ludowa Lubelszczyzny (XVII – 1. połowa XX wieku)
Malarstwo na szkle stało się w Polsce bardzo popularne za sprawą licznych warsztatów tworzących dla odbiorców z małych miasteczek i wsi (patrz: E/260/ML, E/262/ML, E/9489/ML, E/16842/ML, E/16844/ML, E/17350/ML). Każdy wypracował własne wzorce i odmienną technikę malarską. Obrazy malowane w warsztatach lubelskich odznaczały się podobieństwem formalnym: ciemnoniebieskim, prawie granatowym tłem o zgaszonym odcieniu, delikatnym konturem rysowanym cienką kreską piórkową – czerwonym w partiach ciała, a czarnym na innych detalach przedstawienia, oraz ornamentem kwiatowym przypominającym rozwiniętą różę, „widzianą z profilu na tle liści płasko rozpostartych i otaczających kwiat z trzech stron”. Barwa ornamentu była zawsze jednakowa: kwiat czerwony, karminowy lub cynobrowy z kreskowaniem wodnistoczarnym lub białym oraz liście ciemnozielone o rwanym czarnym, dekoracyjnym żyłkowaniu. Popularne lubelskie wizerunki: św. Barbary lub św. Katarzyny, Matki Boskiej Częstochowskiej czy Chrystusa Ukrzyżowanego lub w grobie, były często opatrzone pięknie kaligrafowanymi podpisami.
W obrazach lubelskich wyróżniał się sposób rysowania postaci ludzkiej, szczególnie w przedstawieniach Chrystusa Ukrzyżowanego. Widoczne jest dążenie do uzyskania efektów dekoracyjno-rytmicznych, bez liczenia się z anatomią, której malarz nie starał się odtworzyć, lecz traktował jako punkt wyjścia dla koncepcji artystycznej.
Sama scena Ukrzyżowania była bardzo popularna w ludowym malarstwie na szkle nie tylko na Lubelszczyźnie. Temat ten przyjmował różnorodne schematy ikonograficzne, często wzorowane na znanych dziełach malarstwa religijnego, szczególnie barokowego. Niektóre wersje tak zostały uproszczone treściowo i formalnie, że przekształciły się w oryginalne dzieła sztuki ludowej, które dziś trudno uważać za kopie słynnych obrazów z kościołów odpustowych. Chrystus, wyobrażany przeważnie samotnie, był wówczas często przedstawiany w dekoracyjnym obramowaniu złożonym z narzędzi męki lub w towarzystwie słońca i księżyca o rysach ludzkiej twarzy.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika malarska
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.