
List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Sztuka krytyczna i postkrytyczna
Untitled (Covering) jest fragmentem cyklu pod tym samym tytułem realizowanym przez Sladjana Nedeljkovica od 2009 roku. Jest on konsekwencją wcześniej rozpoczętego projektu Constellations (2007–2010). W obu artysta wykorzystuje materiały wizualne pozyskiwane z gazet, internetu, pocztówek, fotografii, czy fotokopii stron z książek. Obrazy z różnych źródeł i epok Nedeljkovic zestawił w nich w rozmaite konfiguracje. Budowane przez niego panele, czasem aranżowane tematycznie, czasem dowolnie, pod kątem formalnym bądź estetycznym – przywodzą na myśl słynny Atlas Mnemosyne Aby Warburga (1866–1929), którego tablice, zestawy reprodukcji dzieł sztuki – w dużym uproszczeniu – miały zobrazować przemiany rozmaitych pojęć symbolicznych w wyobraźni artystycznej i społecznej na przestrzeni dziejów.
Cykl prac Nedeljkovica składa się z kilkuset stron gazet. Tekst na każdej jest pieczołowicie pokryty srebrną farbą, niezamalowane pozostają wydrukowane zdjęcia. Na początku artysta eksponował podwójne strony arkusza, później zaczął grupować je i mocować bezpośrednio do ścian galerii przy pomocy niewielkich magnesów; w miarę upływu czasu zaczął również redukować liczbę reprodukcji fotografii na poszczególnych arkuszach. Artysta bada mechanizmy percepcji oraz to jaki jest odbiór i interpretacja obrazów medialnych. Czy pozostawione bez podpisu, komentarza, mogą wywołać głębszą refleksję, krytycyzm, czy jednak pusta przestrzeń wokół nich pozostanie pusta.
Urodzony w 1969 roku Sladjan Nedeljkovic w latach 1994–1998 studiował w École superieure des Arts Visuels w Genewie, a pomiędzy 2001–2002 rokiem w Goldsmiths College w Londynie. Od roku 2004 mieszka i pracuje w Berlinie. W centrum jego zainteresowań są obrazy: prywatne i publiczne, drukowane i ruchome, fikcyjne i rzeczywiste. Kolekcjonuje je w formie wydruków, wycinków, fotokopii lub w innych formach. Wykorzystuje je następnie w swojej praktyce artystycznej, odkrywając nieskończoną liczbę powiązanych ze sobą aspektów produkcji materiałów wizualnych, bada ich percepcję i przekłada na spójne, precyzyjne prace: wideo, instalacje i obiekty. Oprócz działalności artystycznej Nedeljkovic wykłada wideografię, kinematografię i eksperymentalny film dokumentalny na Europejskim Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Berlinie.
Artysta brał udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych na świecie. W Polsce w Muzeum Narodowym w Szczecinie–Muzeum Sztuki Współczesnej pokazał szeroki wybór dzieł podczas wspólnej ekspozycji z Rolandem Schefferskim Seeing is (not) Believing (2022).
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
arkusz: wysokość: 62 cm, szerokość: 92 cm
w ramie: wysokość: 63 cm, szerokość: 93 cm
Rodzaj obiektu
kolaż
Technika
techniki graficzne, malowanie
Tworzywo / materiał
papier gazetowy, farba
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Godby, James
1799
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Stern, Jonasz
XX wiek, XXI wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.