List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Henryk Siemiradzki otrzymał staranne wykształcenie w akademii petersburskiej. Po jej ukończeniu wyjechał via Kraków do Monachium. W 1872 roku podróżował po Włoszech, dotarł do Rzymu, gdzie osiadł na wiele lat. Tworzył wypełnione dużą liczbą postaci i akcesoriów sceny historyczne inspirowane antykiem, np. Pochodnie Nerona, Taniec wśród mieczy, Dirce chrześcijańska i liczne rzymskie sielanki. Siemiradzkiego interesowało także monumentalne malarstwo dekoracyjne, czego wyrazem są plafony projektowane do wnętrz pałacowych, odwołujące się do barokowej tradycji iluzjonistycznej. Dzieła te artysta wykonywał na płótnie, które następnie montowano we wnętrzach rezydencji.
W 1889 roku Henryk Siemiradzki – jako drugi, obok Jana Matejki, Polak – został członkiem paryskiej akademii. W Petersburgu zorganizowano wystawę jego prac z zakupioną przez cara Aleksandra III kompozycją Fryne w Eleusis na czele. Pracował wówczas w Rzymie nad dwoma plafonami do petersburskiej willi wpływowego przemysłowca Jurija Stefanowicza Nieczajewa-Malcewa, do której wcześniej wykonał plafon Jutrzenka (Aurora). W 1889 roku powstał plafon Andromeda, w 1890 roku zaś Wiosna (Flora).
Trudno dziś przesądzić, czy bohaterka szczecińskiego szkicu – naga kobieta zrywająca kajdany to oswobodzona przez Perseusza etiopska księżniczka Andromeda, czy też rzymska bogini kwiatów Flora, której rozerwane okowy symbolizują wiosenne topnienie lodów. Na korzyść Wiosny przemawiają umieszczone w dolnej partii malowidła jaskółki oraz przede wszystkim towarzyszący kobiecie mężczyzna z owadzimi skrzydłami, kojarzący się z bogiem wiatru Zefirem. Z prawej strony w górnej partii znajduje się zaprzężony w łabędzie rydwan Faetona – syna Heliosa. Bogactwo literackich inspiracji (Owidiusz, Albertrandi), swoboda w łączeniu wątków mitologicznych, brak jednoznaczności ikonograficznej, wreszcie licentia poetica Siemiradzkiego sprawiają, że dyskusja wokół szczecińskiej pracy pozostaje otwarta.
Dariusz Kacprzak
Inne nazwy
Andromeda
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 43 cm, szerokość: 36.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1969
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1969
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna