treść serwisu

Wiosna

Szkic wstępny plafonu do pałacu Jurija Stefanowicza Niczajewa-Malcewa w Petersburgu

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Henryk Siemiradzki otrzymał staranne wykształcenie w akademii petersburskiej. Po jej ukończeniu wyjechał via Kraków do Monachium. W 1872 roku podróżował po Włoszech, dotarł do Rzymu, gdzie osiadł na wiele lat. Tworzył wypełnione dużą liczbą postaci i akcesoriów sceny historyczne inspirowane antykiem, np. Pochodnie Nerona, Taniec wśród mieczy, Dirce chrześcijańska i liczne rzymskie sielanki. Siemiradzkiego interesowało także monumentalne malarstwo dekoracyjne, czego wyrazem są plafony projektowane do wnętrz pałacowych, odwołujące się do barokowej tradycji iluzjonistycznej. Dzieła te artysta wykonywał na płótnie, które następnie montowano we wnętrzach rezydencji.

 W 1889 roku Henryk Siemiradzki – jako drugi, obok Jana Matejki, Polak – został członkiem paryskiej akademii. W Petersburgu zorganizowano wystawę jego prac z zakupioną przez cara Aleksandra III kompozycją Fryne w Eleusis na czele. Pracował wówczas w Rzymie nad dwoma plafonami do petersburskiej willi wpływowego przemysłowca Jurija Stefanowicza Nieczajewa-Malcewa, do której wcześniej wykonał plafon Jutrzenka (Aurora). W 1889 roku powstał plafon Andromeda, w 1890 roku zaś Wiosna (Flora).

 Trudno dziś przesądzić, czy bohaterka szczecińskiego szkicu – naga kobieta zrywająca kajdany to oswobodzona przez Perseusza etiopska księżniczka Andromeda, czy też rzymska bogini kwiatów Flora, której rozerwane okowy symbolizują wiosenne topnienie lodów. Na korzyść Wiosny przemawiają umieszczone w dolnej partii malowidła jaskółki oraz przede wszystkim towarzyszący kobiecie mężczyzna z owadzimi skrzydłami, kojarzący się z bogiem wiatru Zefirem. Z prawej strony w górnej partii znajduje się zaprzężony w łabędzie rydwan Faetona – syna Heliosa. Bogactwo literackich inspiracji (Owidiusz, Albertrandi), swoboda w łączeniu wątków mitologicznych, brak jednoznaczności ikonograficznej, wreszcie licentia poetica Siemiradzkiego sprawiają, że dyskusja wokół szczecińskiej pracy pozostaje otwarta.

Dariusz Kacprzak



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: na recto u dołu z prawej; H.Siemiradzki | Roma 1889

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

Andromeda

Autor / wytwórca

Siemiradzki Henryk (1843–1902)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 43 cm, szerokość: 36.5 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1889

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Rzym (Europa; Włochy; Lacjum)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/84

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd