treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
E/16802/ML - Św. Michał Archanioł ukazany jest jako uskrzydlony wojownik, w ujęciu całopostaciowym, frontalnie. Głowę ma lekko zwróconą w prawo, spogląda wprost. Twarz podłużna, okolona jasnymi długimi włosami. Na głowie ma hełm z pióropuszem. Ubrany jest w błękitną tunikę i srebrny pancerz ze złotymi naramiennikami, paskiem i pteryges (fartuchem z pasów) oraz czerwony płaszcz. Na nogach ma wysokie buty o metalicznym odcieniu. W prawej, wzniesionej dłoni trzyma skierowany ku górze miecz, w lewej tarczę, którą się osłania. Na pancerzu, na wysokości piersi widnieje hostia otoczona promienistą glorią, a na niej łaciński monogram Chrystusa z trzema gwoździami – narzędziami Męki Pańskiej: IHS. Na tarczy dewiza Archanioła: KTÓŻ JAK BÓG, napisana cyrylicą ??? ??O ???
Poniżej tarczy, po prawej znajduje się inskrypcja określająca świętego: ??? ??????.
Tło ciemnobłękitne.
Przedstawienie pochodzi z prowincjonalnego warsztatu, o czym świadczą liczne błędy w ukazaniu anatomii (zwłaszcza rąk i nóg). Farba kładziona była dość grubo, zamaszystymi pociągnięciami pędzla. Zastosowanie liter cyrylickich i łacińskich wskazuje na malarza tworzącego zarówno dla potrzeb Kościoła, jak i Cerkwi lub na przeznaczenie do świątyni unickiej.

Konserwacja: 2007 r.

Święty Michał Archanioł

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/562/ML - Scena zaśnięcia Maryi: na łożu okrytym wzorzystymi tkaninami spoczywa Maryja. Otoczoną nimbem głowę ma opartą na poduszce, oczy zamknięte, dłonie skrzyżowane na piersi. W nimb wpisany jest monogram maryjny. Maryja ubrana jest w ciemnobłękitną suknię i czerwony maforion. Za marami stoi Chrystus. Spogląda na Maryję, a na lewym ramieniu trzyma jej duszę (ukazaną jako niemowlę w powijakach, z nimbem), podtrzymując ją prawą dłonią. Głowę Chrystusa otacza nimb krzyżowy z wpisanym monogramem. Chrystus ubrany jest w czerwony chiton ze złotym stichosem i złocisty (modelowany złotymi kreskami) himation. Postać Chrystusa otacza ciemnozielona mandorla, na tle której nad jego głową znajduje się monogram, a po bokach widnieją półprzezroczyste postacie anielskie, trzymające zapalone świece. Ponad mandorlą unosi się serafin. Przed łożem Maryi zilustrowana jest apokryficzna scena: Archanioł Michał, ukazany jako skrzydlaty wojownik w pancerzu, odciął mieczem dłonie Żyda Jefoniasza, który chciał przewrócić mary. Żyd ubrany jest w długą ciemną szatę i jasną chustę zarzuconą na głowę i ramiona. Wokół łoża Maryi zgromadzonych jest jedenastu apostołów i kobieta w czerwonym maforionie: przy głowie Maryi czuwa św. Piotr (siwy, z kadzielnicą w prawej dłoni), a u jej stóp czuwa św. Paweł (z prawą dłonią przy twarzy). Za apostołami widnieje tłum  wiernych, w pierwszym rzędzie widocznych jest czterech biskupów (w zdobionych krzyżami felonionach i omoforionach) oraz dwóch duchownych w orarionach. Być może są to piewcy Zaśnięcia Maryi – bp. Kosma z Maiumy, Jan Chryzostom, Jan Damasceński, Jakub Sprawiedliwy, Dionizy Areopagita lub Tymoteusz z Efezu. Horyzont zamyka widok budynku o dwóch skrzydłach połączonych murem, ze szczytami z motywami barokowymi. W centrum górnej strefy, w ciemnej, podtrzymywanej przez dwóch aniołów mandorli zasiada Maryja, otoczona promienistą glorią (aniołowie mają un

Zaśnięcie Maryi

nieznany

1601 — 1700

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/431/ML - Pole główne wypełnia półpostaciowe przedstawienie Matki Bożej w typie Hodegetrii. Maryja trzyma Dzieciątko na lewym ramieniu, prawą dłonią wskazuje na syna. Spogląda na wprost, z twarzą lekko zwróconą w stronę Jezusa; twarz ma pociągłą, poważną, lekko zaróżowioną. Ubrana jest w niebieską suknię ze złotymi lamówkami i czerwony maforion, również wykończony na złoto, zdobiony gwiazdkami, na czole oznaczony krzyżem równoramiennym. Jezus ma twarz przechyloną w stronę Maryi, wzrok skierowany na wprost, prawą dłoń wyciąga w geście błogosławieństwa, w lewej trzyma zamkniętą księgę. Ubrany jest w białą szatę spodnią z czerwonymi lamówkami i czerwony himation. Ponad głową Maryi, po bokach w medalionach przedstawieni są archaniołowie: po lewej Michał i po prawej Gabriel. Po bokach i poniżej w klejmach ukazani są prorocy, ze względu na zły stan zachowania ikony (m. in. ścięte naroża) nie wszyscy są rozpoznawalni.
Po lewej:
Jonasz (?) (ryba), Dawid (harfa), Mojżesz (krzew), (?)
Po prawej:
Melchizedek (kadzielnica), Salomon (świątynia), Izajasz(?) (węgle?), Daniel (?) (czapka)
Na dole:
(?), (?) (kwitnąca różdżka), Gedeon (runo), Habakuk (?) (góra), (?) (miecz) (?) (łańcuch), Aaron (kwitnące kwiaty), (?) (księga)
Tło zdobione tłoczonym ornamentem roślinnym, wokół głów Chrystusa i Maryi także tłoczone nimby.

Hodegetria

nieznany

1730 — 1770

Muzeum Narodowe w Lublinie

Aw. W tondzie ujętym pojedynczym otokiem nieliniowym archanioł Michał trzyma w prawej ręce jabłko panowania, lewą przytrzymuje tarczę z herbem kantonu Zug. Postać anioła dzieli datę: 16 – 22; umieszczoną na osi poziomej. Legenda otokowa:
• MONETA.NO.CANTONIS.TVGIENSIS
Na zewnątrz przy obrzeżu pojedynczy otok sznureczkowy.

Rw. W tondzie ujętym pojedynczym otokiem nieliniowym ukoronowany, dwugłowy Orzeł. Korona wychodzi poza otok i rozdziela u góry legendę:
CVM.HIS.QVI.OD.ERAT.PACE.ERAM.PACI
Przy obrzeżu pojedynczy otok .

Talar

Zug

1622

Muzeum Narodowe w Lublinie

W centrum na łożu okrytym czerwoną tkaniną i przezroczystym materiałem, z głową wspartą na poduszce, leży Maryja. Ma zamknięte oczy, dłonie skrzyżowane na piersiach, ubrana jest w niebieską suknię i czerwony maforion z gwiazdkami na czole i ramionach; jej głowę otacza nimb. Za nią, w owalnej złotej mandorli zdobionej wyciskanym ornamentem przypominającym języki ognia, stoi Chrystus, opisany monogramem. Ponad mandorlą widnieje czerwonoskrzydły serafin. Chrystus spogląda na Maryję i prawą ręką ją błogosławi, a w lewej, poprzez połę płaszcza trzyma duszę Maryi ukazaną w postaci dziewczynki w białej sukience z niebieskim paskiem, z nimbem i ze złożonymi do modlitwy rękoma. Chrystus ubrany jest w czerwoną szatę spodnią i błękitny płaszcz, jego głowę otacza nimb. Towarzyszy mu dwóch aniołów, trzymających wysokie zapalone świece. Obaj ubrani są w białe szaty spodnie i czerwone tuniki, mają niebieskie skrzydła i nimby. 	
	Na pierwszym planie znajdują się postacie św. Michała Archanioła i Żyda Jefoniasza (nawiązujące do przekazów apokryficznych). Św. Michał Archanioł ubrany jest biało-złotą tunikę i pancerz z zębatymi wycięciami u dołu, w niebieskie spodnie i wysokie złotawe buty, w prawej dłoni trzyma miecz, w lewej pochwę miecza. Szczególnie ciekawy jest ubiór Jefoniasza, wyróżniający się realizmem i aktualizacją: Żyd ma na sobie czarną togę i biały talit katan (tradycyjna szata oznaczająca otoczenie Bożym światłem, znak Bożej opieki) z cicis – frędzlami na rogach. Prócz tego ma białe pończochy, czarne buty i charakterystyczny, nietypowy dla ubioru żydowskiego biret.
	Wokół Maryi zebrani są apostołowie, duchowni i tłumy wiernych. Przy jej głowie, ze świecą w prawej dłoni stoi siwowłosy św. Piotr, za nim inny apostoł ze świecą, trzymający lewą dłoń przy twarzy w geście rozpaczy. Po prawej stronie u stóp Maryi stoi apostoł ze świecą i księgą (św. P

Zaśnięcie Maryi

nieznany

1680 — 1720

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 5 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd