treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
E/367/ML - Rzeźba w glinie przedstawiająca Chrystusa Ukrzyżowanego. Głowa schylona lekko w prawa stronę. Ciało nagie. Nogi podkulone i przebite żelaznym gwoździem. Glina wypalona.

Chrystus Ukrzyżowany

Bień, Paweł

1845 — 1855

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16803/ML - Krzyż dwustronny, po obu stronach po 5 pól z malowanymi przedstawieniami – z jednej strony temat Ukrzyżowania, z drugiej – Zmartwychwstania. Tło na obu stronach błękitne, z obłokami.

Ukrzyżowanie
W centrum Chrystus Ukrzyżowany: w cierniowej koronie, perizonium, ze stopami przybitymi, każda odrębnym gwoździem. Na górnym ramieniu tabliczka z napisem INRI. W polu pod krzyżem widnieje czaszka i skrzyżowane piszczele. W polu po lewej – Maryja ze złożonymi dłońmi, ubrana w błękitną suknię i biały maforion, obok zachowany fragment inskrypcji (MP). Po prawej św. Jan (C. IOAHN) w błękitnej szacie spodniej i białym płaszczu, z dłońmi skierowanymi w stronę Chrystusa. W górnym polu – Bóg Ojciec wychylający się spośród chmur, w rozwianym płaszczu, z napisem: ??? ???.
Zmartwychwstanie
W centrum ukazany jest Chrystus Zmartwychwstały; prawą dłoń unosi ku górze, jego głowę otacza poświata. Ubrany jest w jasnoróżową szatę spodnią i błękitny płaszcz. W polu poniżej widoczny jest pusty sarkofag. Ponad nim widnieje napis: BOCKPECEHIE ?????. W polu po lewej – w jasnych szatach ukazany jest anioł trzymający płytę nagrobną, po prawej – jedna z myrofor, z naczyniem na olejek w dłoniach, ubrana w błękitną suknię i biały maforion. W górnym polu, pośród chmur, w jasnej poświacie widnieje oko opatrzności (oko wpisane w trójkąt).
Wszystkie twarze, oprócz Boga Ojca, mają identyczne rysy. Ograniczona gama barwna. 
Przemieszanie napisów cyrylickich i łacińskich świadczy o środowisku unickim.

Konserwacja: 2010

Krzyż dwustronny unicki ze scenami Ukrzyżowania i Zmartwychwstania

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Ikona dwustronna, z kowczegiem. Na awersie ukazana jest scena Wniebowstąpienia, podzielona na dwie strefy. W górnej, ponda obłokami w mandorli siedzi na łuku tęczy Chrystus. Ręce ma wyciągnięte w geście błogosławieństwa archijerejskiego, jego głowę otacza nimb, po bokach którego widnieje monogram. Ubrany jest w złocisty chiton ze stichosem i himation. Mandorlę podtrzymuje czterech aniołów, dwóch z nich gra na trąbach i ma nimby z monogramami. W dolnej strefie, w skalistym górskim pejzażu stoi Maryja, dwóch aniołów i apostołowie. Maryja umiejscowiona jest centralnie, z lewą dłonią wyciągniętą ku Chrystusowi. Ubrana jest w błękitną suknię i czerwono-złocisty maforion. Po bokach towarzyszą jej aniołowie, jeden w złocistym, drugi w zielonym himationie. Spoglądając na poruszonych apostołów wskazują dłońmi na Chrystusa. Po bokach zgrupowani są wpatrzeni w Chrystusa apostołowie z imionami wpisanymi w nimby. Po lewej w górnym rzędzie znajdują się:
Marek, Bartłomiej, Mateusz
w dolnym rzędzie: Filip, Jakub, Piotr
po prawej w górnym rzędzie: Szymon, Tomasz, Jakub
w dolnym rzędzie: Jan, Juda Jakubowy, Andrzej
Ponad wszystkim, w polu ikony widnieje ozdobny napis cyrylicki - Wniebowstąpienie Pana.

Na rewersie ikony przedstawieni są trzej święc związani z tajemnicą śmierci i zmartwychwstania, uczestnicy ukrzyżowania oglądający tu chwałę wniebowstąpienia: św. Jan, który stał pod krzyżem, Józef (z Arymatei), który zadbał o pochówek Chrystusa i Longin - żołnierz, który przebił bok Chrystusa. Przedstawieni są na gładkim tle, zwróceni lekko w lewo, ich głowy otoczone są nimbami.
Św. Jan ukazany jest jako młodzieniec bez zarostu, ma lekko uniesioną głowę, dłonie ułożone w geście modlitwy. Ubrany jest w błękitny chiton i złocisto-czerwony himation.
Św. Józef - nieco starszy, z brodą, opiera pochyloną głowę na prawej dłoni, drugą dłoń kieruje w lewo. Ubrany jest w czerw

Wniebowstąpienie / Święci Jan, Józef i Longin

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Młoda kobieta w półpostaci, z głową zwróconą w prawo, splecione dłonie opiera na czaszce, pod którą leży rozłożona księga. Ubrana w białą koszulę na którą narzucony jest błękitny płaszcz, zsuniete ubranie odsłania lewe ramię i głęboki dekolt. Karnacja ciała jasna, włosy długie, jasnoblond spływaja na ramiona i dekolt. W tle elementy pejzażu: ciemna korona drzewa po lewej stronie a po prawej pochmurzone niebo.

Święta Maria Magdalena

nieznany

1700 — 1750

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia kolorowa. Pełnoplastyczna figura z drewna, malowana, przedstawiająca Chrystusa Zmartwychwstałego ukazanego w geście błogosławieństwa, stojącego na podeście w formie skały. Chrystus stoi przodem. Lewą nogę ma lekko wysuniętą do przodu. Na ramionach zarzucony ma płaszcz w kolorze złotym, z niebieskim podbiciem, który spływa do ziemi, a z przodu zarzucony jest na lewą rękę odsłaniając nagą pierś. Prawą rękę Chrystus ma wzniesioną do góry w geście błogosławieństwa. Na dłoni widoczny ślad od rany po gwoździu. Twarz Chrystusa owalna, nos prosty, oczy średniej wielkości, patrzące na wprost. Usta wąskie, okolone krótkim zarostem. Włosy długie, gładko przylegające do głowy, w długich puklach spływają na ramiona.

Chrystus Zmartwychwstały

Rzeźba

warsztat śląski

ok. 1500

Muzeum Zamkowe w Malborku

Znaleziono 5 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd