![MZM/Rz/84 Fotografia kolorowa. Figura drewniana, malowana, przedstawiająca Madonnę z Dzieciątkiem stojącą na złotym półksiężycu. Całość na niskiej, wielobocznej podstawie. Kobieta ubrana w długą, złotą suknię i narzucony na ramiona błękitny płaszcz, który udrapowany w fałdy spływa do ziemi, ukazując na dole, po prawej stronie tylko kawałek sukni. Na głowie złota, otwarta korona. Włosy długie, ciemne z wyraźnymi falowaniami, spadające na plecy. Czoło wysokie, bez włosów. Brwi bardzo delikatnie zarysowane, oczy małe, otwarte. Nos mały, usta pełne, niewielkie. Policzki mocno zaznaczone czerwonym kolorem. Prawą, otwartą, wyłaniającą się z fałd szaty dłoń ma wyciągniętą do przodu tak jak w geście powitania. Na lewym ręku trzyma małe nagie dziecko. Prawa nóżka dziecka zwisa swobodnie, lewa jest podkurczona i podtrzymywana dłonią kobiety. Prawa rączka dziecka opiera się o pierś kobiety, lewa jest zgięta i wyciągnięta do przodu. Brak dłoni. Głowa dziecka z gęstymi, krótkimi, przylegającymi włosami, lekko przechylona w lewą stronę. Twarz okrągła, oczy szeroko otwarte, usta w lekkim uśmiechu. Czerwonym kolorem podkreślone policzki.](/brepo/panel_repo/2024/12/16/crtnab/contain-360-1000-max-mzm-rz-84-1c.webp)
Madonna z Dzieciątkiem
Rzeźba
XV/XVI wiek
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Rzeźba
Rzeźba Chrystusa Zmartwychwstałego wolnostojąca, ustawiona na płaskim, czarnym cokole o ściętych narożach (wtórnym). Jezus ukazany w całej postaci, frontalnie, stojący na obłoku, w delikatnym kontrapoście. Lewa noga jest wysunięta do przodu, prawa cofnięta i dotyka podłoża jedynie palcami, stabilizując sylwetkę. Chrystus unosi prawą rękę w geście błogosławieństwa — dwa wyprostowane palce symbolizują Ojca i Syna oraz Niebo i Ziemię, zaś trzy złożone Trójcę Świętą. Lewa ręka jest zgięta w łokciu, przez przedramię przewieszona jest prawa poła płaszcza. W dłoni pierwotnie Jezus trzymał chorągiew o długim drzewcu. Ciało Zbawiciela okryte jest powłóczystą szatą w kolorze cynobrowo-złocistym z błękitnym podbiciem. Na stopach, dłoniach i korpusie widoczne są ślady przebytej Męki — otwory po gwoździach na śródstopiu i śródręczu oraz głębokie nacięcie prawego boku pod żebrami. Jednocześnie brak innych oznak cierpienia, budowa anatomiczna postaci została oddana poprawnie i z podkreśleniem muskulatury. Ma to znaczenie triumfalne, wskazuje na zwycięstwo życia nad śmiercią. Twarz Jezusa jest owalna i szczupła, okolona ciemnym zarostem. Mimika pozostaje łagodna. Włosy układają się w falujące pasma, spływając na ramiona i plecy.
Najprawdopodobniej był to wizerunek, który wieńczył tabernakulum lub ołtarz, mógł również być wykorzystywany w obrzędach Triduum Paschalnego, na przykład poprzez ustawianie na ołtarzu. Brak żelaznego pierścienia (bądź otworu po nim) na czubku głowy Jezusa każe wątpić, by rzeźba mogła być przedmiotem późnośredniowiecznej praktyki liturgicznej polegającej na podnoszeniu (wciąganiu) figury Zmartwychwstałego Chrystusa pod sklepienia kościoła podczas obchodów święta Wniebowstąpienia Pańskiego.
Na odwrociu rzeźby widoczny jest otwór z wklejonym drukowanym kawałkiem papieru — świadectwo dawnych zabiegów restauratorskich.
dr Monika Czapska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 93 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
snycerka, polichromia
Tworzywo / materiał
drewno lipowe
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Zamkowe w Malborku
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XV/XVI wiek
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1390 — 1395
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1910
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna