
Madonna z Dzieciątkiem
Rzeźba
XV/XVI wiek
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Rzeźba
Rzeźba Chrystusa Zmartwychwstałego wolnostojąca, ustawiona na płaskim, czarnym cokole o ściętych narożach (wtórnym). Jezus ukazany w całej postaci, frontalnie, stojący na obłoku, w delikatnym kontrapoście. Lewa noga jest wysunięta do przodu, prawa cofnięta i dotyka podłoża jedynie palcami, stabilizując sylwetkę. Chrystus unosi prawą rękę w geście błogosławieństwa — dwa wyprostowane palce symbolizują Ojca i Syna oraz Niebo i Ziemię, zaś trzy złożone Trójcę Świętą. Lewa ręka jest zgięta w łokciu, przez przedramię przewieszona jest prawa poła płaszcza. W dłoni pierwotnie Jezus trzymał chorągiew o długim drzewcu. Ciało Zbawiciela okryte jest powłóczystą szatą w kolorze cynobrowo-złocistym z błękitnym podbiciem. Na stopach, dłoniach i korpusie widoczne są ślady przebytej Męki — otwory po gwoździach na śródstopiu i śródręczu oraz głębokie nacięcie prawego boku pod żebrami. Jednocześnie brak innych oznak cierpienia, budowa anatomiczna postaci została oddana poprawnie i z podkreśleniem muskulatury. Ma to znaczenie triumfalne, wskazuje na zwycięstwo życia nad śmiercią. Twarz Jezusa jest owalna i szczupła, okolona ciemnym zarostem. Mimika pozostaje łagodna. Włosy układają się w falujące pasma, spływając na ramiona i plecy.
Najprawdopodobniej był to wizerunek, który wieńczył tabernakulum lub ołtarz, mógł również być wykorzystywany w obrzędach Triduum Paschalnego, na przykład poprzez ustawianie na ołtarzu. Brak żelaznego pierścienia (bądź otworu po nim) na czubku głowy Jezusa każe wątpić, by rzeźba mogła być przedmiotem późnośredniowiecznej praktyki liturgicznej polegającej na podnoszeniu (wciąganiu) figury Zmartwychwstałego Chrystusa pod sklepienia kościoła podczas obchodów święta Wniebowstąpienia Pańskiego.
Na odwrociu rzeźby widoczny jest otwór z wklejonym drukowanym kawałkiem papieru — świadectwo dawnych zabiegów restauratorskich.
dr Monika Czapska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 93 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
snycerka, polichromia
Tworzywo / materiał
drewno lipowe
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Zamkowe w Malborku
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
warsztat śląski (?)
XV/XVI wiek
Muzeum Zamkowe w Malborku
warsztat Mistrza Poliptyku Stargardzkiego
około 1450
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany warsztat pod wpływem sztuki Szwabii
około 1515 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.