treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
pieta - ujęcie z przodu; Rzeźba o pionowej kompozycji przedstawia dwufigurową grupę: Marię trzymającą martwe ciało Chrystusa. Sylwetka Marii ukazana frontalnie wsparta jest na kamiennym zboczu porośniętym darnią widocznym po bokach i poniżej postaci. Twarz o zaokrąglonych policzkach otacza falująca fryzura długich włosów. Głowę okrywa długi marszczony welon. Obszerny płaszcz nałożony na suknię o długich szerokich rękawach zagina się tworząc głębokie, światłocieniowe fałdowania i szerokie płaszczyzny na krawędziach. Ciało Chrystusa o nieco pomniejszonych proporcjach oddane jest naturalistycznie. Wsparte na kolanie matki osuwa się diagonalnie od jej prawej dłoni podtrzymującej głowę syna, ku lewej nisko opuszczonej i podpierającej tors tuż poniżej ciętej w szeroko rany w boku. Dłońmi oraz wysuniętym do przodu i ustawionym nieco wyżej swym prawym kolanem podtrzymuje osuwające się diagonalnie martwe ciało Chrystusa o pomniejszonych proporcjach.

Pieta

warsztat szczeciński

około 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pieta. Centralnie umieszczona postać Marii trzymająca na kolanach ciało Chrystusa. Maria w pozycji siedzącej, 3/4 w lewo, głowa lekko przechylona na bok. Twarz o schematycznie zaznaczonych rysach, karnacja przybierająca kolor rozbielonego ugru. Ubrana w fioletową, długą suknię, spod której widoczna prawa stopa, pod szyją czerwone korale. Na głowie jasnobeżowy welon, dookoła głowy nimb. Na kolanach Marii miękko ułożone ciało Chrystusa. Ręce bezwładnie opadające, głowa otoczona nimbem, na głowie korona cierniowa. Rysy twarzy schematyczne. Ciało nagie, na wysokości bioder perisonium. W prawym boku rana, z której 
wypływają do stojącego obok kielicha trzy strugi krwi. W tle, po obu stronach postaci stylizowane kwiaty. Postać Chrystusa określona grubym konturem, tło przedstawienia oranżowe, płaszczyzna podłoża w tonacji ciemnej zieleni.

Pieta

Roguski, Władysław

1919

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico obrazu

Pieta

Veronese Paolo wg

XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Obraz malowana na odwrociu szkła, przedstawiający Matkę Boską Bolesną z siedmioma mieczami symbolizującymi 7boleści – momentów w życiu Chrystusa, na które patrzyła MB. Oprawiony w drewnianą prostą ramkę (na cynki) koloru brązowego. Tło obrazu jasnozielone (seledynowe). Konturowanie czarne. Postać MB, w 3 postaci, w czerwonej sukni, na ramiona narzucony szafirowym płaszcz, opadający wzdłuż postaci. Na głowie szafirowa chusta, a wokół niej aureola brązowo-złocista i czerwona z białymi cętkami. Twarz biała z rumieńcami na policzkach, oczy i ich oprawa czarne, dłonie biało-różowe.  Włosy wystające spod chusty, brązowe. Miecze rozmieszczone asymetrycznie (3 i 4 po obu stronach), zbiegają się ostrzami na piersiach, w miejscu złożonych do modlitwy dłoni. Kolor brązowo-złocisty. W górnej części obrazu, nad głową MB, znajduje się symetryczny kwiaton, zwrócony wierzchołkiem do dołu, złożony z dwu gałązek o ciemnozielonych łodyżkach i listkach z czerwonymi kulistymi kwiatami w obramieniu szafirowym (po jednej gałązce) oraz czerwonymi pączkami na wierzchołku. Podstawę kwiatonu stanowią trzy czerwone płatki z białymi cętkami.

Matka Boska Bolesna

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico obrazu

Imago Pietatis

Cima da Conegliano Giovanni Battista

XV/XVI

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Obraz olejny malowany na płótnie. Zakomponowany w trójkącie ostrokątnym, którego wierzchołek stanowi Duch Św., w postaci białej gołębia z rozpostartymi skrzydłami, zwrócony głową ku dołowi. Na pierwszym planie siedząca postać nagiego do pasa Chrystusa. Ciało beżowe, kontury podkreślone ciemnobrązowa linią. Głowa lekko odchylona na prawe ramię, włosy długie do ramion, ciemnobrązowe, ułożone w pukle. Czoło trójkątne przechodzi w trójkątną twarz okolona ciemną brodą. Brwi i kontur nosa brązowe. Oczy brązowe z czarnymi źrenicami, duże migdałowe z zaznaczonymi podwójną linią powiekami górną i dolną. Usta czerwone, wypukłe okolone brązowymi wąsami. Na korpusie podkreślona klatka piersiowa oraz przepona. W prawym boku brązowy łukowaty znak. Ręce opuszczone bezwładnie, dłonie o długich smukłych palcach. Na dłoniach brązowe znaki. Chrystus od pasa okryty jest wiśniową szatą, podbitą białą tkaniną, której pas okala postać. Fałdy zaznaczone ciemnobrązowymi liniami. Siedzącego Chrystusa podtrzymuje Bóg Ojciec, okryty granatową kapą oblamowaną jasnobrązowym pasem ozdobionym brązowym ornamentem w postaci wici. Na głowie jasnobrązowa tiara, której trzy poziome pasy utworzone są z na przemian ułożonych czarnych i czerwonych prostokątów. Spod tiary wystaje czerwona tkanina okalającą trójkątna twarz z długą siwą brodą i brązowymi wąsami. Brwi i kontur nosa ciemnobrązowy. Oczy duże migdałowe w kolorze brązowym z czarnymi źrenicami. Powieki – górna i dolna, zaznaczone podwójnymi brązowymi liniami. Usta czerwone, lekko rozchylone. Tło obrazu brązowe po lewej, ciemnoniebieskie po prawej.

Trójca Święta

nieznany

1820 — 1840

Muzeum Narodowe w Lublinie

List Józefa Czechowicza do Władysława Sebyły, 27 stycznia 1937 r., maszynopis, podpis odręczny, wym. 14,5 x 22 cm, k. 6 r. 
Na karcie recto tekst listu pisany na maszynie. Poniżej tekstu (z prawej strony) podpis odręczny: JCzech (z charakterystycznym splotem liter „J” i „C”). W dolnej części karty z lewej strony data: „ 27 stycznia 1937 roku.”
Widoczne ślady po pierwotnym złożeniu karty w pionie i w poziomie na pół. Zarówno z prawej, jak też z lewej strony, w miejscu pierwotnego złożenia karty w poziomie widoczne delikatne naderwania.

List do Władysława Sebyły

Czechowicz, Józef

1937 — 1938

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico

Bogurodzica Eleusa

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Znaleziono 12 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd