treść serwisu

Grafika holenderska i flamandzka Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obiekty

0
scena batalistyczna - ujęcie z przodu; Scena przedstawia bitwę rozgrywającą się w pejzażu górskim na wielu planach. Po lewej, w głębi, chorąży trzymający proporzec z herbem. Grupa jeźdźców z chorążym prowadzona jest przez dowódcę ze wstęgą przewieszoną przez ramię i w kapeluszu z białym piórem. Walka odbywa się na pistolety i szpady. Kłęby dymu unoszą się nad walczącymi. Na pierwszym planie pojedynczy przedstawiciele zwycięskiej armii pędzący konno pośród poległych, leżących na ziemi wraz z końmi.

Pod przedstawieniem dedykacja dla zwycięskiego Henryka Burbona, syna Wielkiego Kondeusza, ks. d'Enghien, rozdzielona herbem Burbonów Conde: Serenissimo Principi Henrico Borbonio Duci Anguineo/ Hanc tabellam fortiter dimicantium Verum ejus animi magnitudinis simbolum in humilimi sui obsequii monumentum dicat et consecrat. Niżej l.nazwisko malarza i formuła przywileju: AF VanderMeulen, jnuenit et excudit cum priuilegio Regis, pr. cd.: humillimus deuotissimus que seruus VanderMeulen. sygn. na płycie d.l.: I.V.Huchtenburgh sculp. Herb Burbonów otoczony łańcuchami z orderami Św. Ducha i Św. Michała.

Bitwa kawalerii

scena batalistyczna

Meulen, Adam Frans van der

między 1668 — 1670

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka w układzie pionowym, czarną farbą drukarską na prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – ślad odcisku płyty zachowany w górnej, lewej części; liczne przedarcia brzegów, większość podklejona papierem, ubytek lewego dolnego rogu; 
Kompozycja symultanicznie przedstawia wydarzenia związane z ukrzyżowaniem Chrystusa na Golgocie. Na pierwszym planie po lewej odział konnicy rzymskiej z dowódcą i chorążym na czele. Po prawej biodro i noga robotnika uczestniczącego w podnoszeniu krzyża. W głębi słudzy przybijają Chrystusa do leżącego krzyża, a za nimi widoczni dwaj żołnierze rzymscy prowadzący skazanego na miejsce kaźni. Szymon Cyrenejczyk podtrzymuje prawą rękę Chrystusa. W tle widoczna zabudowa Jerozolimy. Pod przedstawieniem po lewej zachowana data wykonania odbitki: Aº 1638, a po prawej fragment dedykacji: D CORNELIO VANDER GEEST VIRORVM OPTIMO [...].

De Kriusoprichting | Podniesienie krzyża

scena biblijna

Rubens, Peter Paul

1638

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka czarną farbą drukarską na pionowym prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – z lewej strony brak śladu odcisku płyty. Papier silnie zniszczony, pognieciony, poprzedzierany, przedarcie pośrodku od prawej strony podklejone na verso szarym papierem, prawy dolny róg silnie oddarty. 
Przedstawienie figuralne z grupą postaci towarzyszącą podnoszeniu krzyża z przybitym Chrystusem. Na pierwszym planie cztery kobiety z kilkorgiem małych dzieci leżąc i siedząc na ziemi, każda w innej pozie, przyglądają się scenie i lamentują. Towarzyszy im szczekający pies. Za nimi stoi Matka Boska, której towarzyszy św. Jan Ewangelista trzymając ją za ręce i pocieszając. Matka Boska stoi tyłem do sceny, ale odwraca głowę w stronę syna. Po lewej stronie widoczni słudzy dokonujący egzekucji. W tle ciemny stok wzniesienia otaczającego miejsce kaźni. Pod przedstawieniem, po lewej napis AMICITIAE QVOD SVPERSTITI / DESTINARAT DEFVNCTO L. M. D. D. Q., po prawej formuła przywileju w dwu wersach: Cum priuilegiis Regis. Christianissimi / Principum Belgarum et Ordinum Batauiae.

De Kruisoprichting | Podniesienie krzyża

scena biblijna

Rubens, Peter Paul

1638

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena alegoryczna - ujęcie z przodu; Odbitka w układzie poziomym wykonana czarną farbą drukarską na prostokątnym arkuszu papieru czerpanego. Margines częściowo obcięty. Na przedstawieniu scena z życia młodej wiejskiej matki. Młoda kobieta o podkrążonych oczach, w sukni z grubej wełny, siedzi przed chałupą na ziemnej ławie i przystawia do odkrytej piersi niemowlę w powijakach. Smutne spojrzenie kieruje na widza. Obok kobiety leży kądziel oraz stoi dzban i kubek. Po jej prawej stronie małe dziecko pije z dzbanka, a przy nim siedzi dwoje starszych dzieci; dziewczynka trzyma rękę na koszu prowiantowym. W głębi, po lewej stronie znajduje się niska, drewniana chałupa kryta strzechą, do której prowadzą drzwi zbite z pionowych desek. Pod przedstawieniem na fazie, pośrodku tytuł: Gustus; po prawej numer planszy: 3.

Gustus | Smak

scena alegoryczna

Bloemaert, Frederik

między 1632 — 1670

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 10 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd