treść serwisu

De Kruisoprichting | Podniesienie krzyża

scena biblijna

Jest częścią kolekcji: Grafika holenderska i flamandzka

Nota popularyzatorska

Rycina reprodukcyjna prawej części obrazu ołtarzowego Podniesienie krzyża, autorstwa Pietera Pauwela Rubensa (1577–1640), przedstawia wydarzenia rozgrywające się na Golgocie. Na pierwszym planie półleży kobieta, do której tuli się małe, nagie, przerażone dziecko. Za jej głową w różnych pozach przysiadły trzy inne kobiety w różnym wieku, do których lgną i tulą się wystraszone kilkulatki. Wszystkie kobiety lamentują nad ukrzyżowanym Chrystusem. Za nimi stoją dwie osoby pozornie pełne spokoju. Matka Boska zwrócona tyłem do krzyża, a kierująca wzrok w jego stronę i św. Jan Ewangelista z łagodnym wyrazem twarzy, który uspokaja ją trzymając za ręce. W tle po lewej widać kilku mężczyzn pomagających przy podnoszeniu krzyża, a po prawej ciemny stok wzniesienia otaczającego miejsce kaźni (porównaj z ryciną MNS/Graf/3886).

Pod ryciną widoczny jest fragment dedykacji dla Cornelisa van der Geesta (1577–1638), bogatego antwerpskiego kupca i mecenasa artystów. Formuła przywileju drukarskiego mówi, że wydał go chrześcijański władca Belgów i Batawów, czyli Filip IV Habsburg (1605–1665), rządzący wówczas w południowej części Królestwa Niderlandów i ujścia Renu.

Pierwowzór prezentowanej ryciny Rubens stworzył w latach 1610–1611 do kościoła zamkowego św. Walpurgi w Antwerpii, jednak od 1816 roku znajdował się w antwerpskiej katedrze Najświętszej Marii Panny.

Jan Witdoeck (około 1615 – po 1642), flamandzki rytownik, rysownik i marszand, początkowo kształcił się u rytownika Lucasa Vorstermana I (1595–1675) współpracującego z Rubensem. W latach 1631–1633 był uczniem malarza i grafika Cornelisa Schuta (1597–1655), którego prace kopiował. Należał do ostatniej generacji pracowników warsztatu Rubensa, z którym współpracował od około 1635. Zajmował się wówczas wykonywaniem rycin reprodukcyjnych dużych formatów o tematyce religijnej, mitologicznej i alegorycznej.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na recto pod przedstawieniem; AMICITIAE QVOD SVPERSTITI | DESTINARAT DEFVNCTO L. M. D. D. Q.
  2. Napis: na recto pod przedstawieniem po prawej stronie; Cum priuilegiis Regis. Christianissimi | Principum Belgarum et Ordinum Batauiae.
  3. Pieczęć;napis: na verso pośrodku; pieczęć okrągła sepią, odbita dwa razy: napis w otoku, w polu głowa gryfa w lewo, poniżej rok dodany odręcznie: Museum Stettin 1907
  4. Pieczęć;napis: na verso pośrodku; pieczęć prostokątna lila, w polu druk w czterech wersach, w ostatnim dodany ołówkiem, przekreślony numer,: M.P.Z. |Szczecin | Dział... | Nr...20
  5. Napis: na verso po lewej u dołu; w jednym wersie: G 1546

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

autor pierwowzoru: Rubens, Peter Paul (1577-1640)
rytownik: Witdoeck, Jan (około 1615 - po 1642)

Wymiary

odcisk: wysokość: 613 mm, szerokość: 424 mm
arkusz: wysokość: 616 mm, szerokość: 426 mm

Rodzaj obiektu

miedzioryt (odbitka), grafika reprodukcyjna

Technika

miedzioryt

Tworzywo / materiał

papier żeberkowy

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1638

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Antwerpia (Belgia)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/3885

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd