treść serwisu

Naftowa latarnia rufowa

Nota popularyzatorska

Latarnie okrętowe wyposażone w soczewkę Fresnela stosowane były na jednostkach pływających jako oświetlenie sygnalizacyjne. Ich zadaniem było informowanie innych jednostek znajdujących się w pobliżu, czy to na otwartym akwenie, czy na torze wodnym, o lokalizacji statku, na którym została zawieszona. Zarówno umiejscowienie oświetlenia nawigacyjnego, jak i jego barwy regulowane są przez międzynarodowe ustalenia i wymogi opracowane pod koniec XIX w. Zasada trzech barw świateł: zielonego, czerwonego i białego, którą wybrano, została zapożyczona z regulacji stosowanych w Wielkiej Brytanii. Zielone światło znajduje się na sterburcie, czerwone powinno być umieszczone na lewej burcie, białe oświetla rufę i maszt, a w przypadku większych jednostek, na maszcie powinny znajdować się dwa światła.

Soczewka Fresnela składa się z koncentrycznych pierścieni będących pocienionymi fragmentami soczewki, dzięki czemu może wysyłać bardziej skoncentrowaną wiązkę światła. Często zbudowana jest z warstwy rozpraszającej i skupiającej. Jej zaletą jest mniejsza grubość niż soczewki tradycyjnej, co ma szczególne znaczenie w przypadku soczewek o dużych średnicach. Ważną cechą soczewek Fresnela są zniekształcenia biegu promieni świetlnych powstające na krawędziach pierścienia, dlatego często są stosowane przy różnego rodzaju reflektorach. Skonstruował ją w 1822 r. Augustin Jean Fresnel (1788–1827) na podstawie publikacji Georges-Louis'a Leclerc de Buffon (1708–1788) z opisem tego wynalazku.

Prezentowana latarnia wyprodukowana została przez niemiecką firmę Ahlemann & Schlatter z Bremy założoną w 1868 roku, która obecnie działa pod nazwą aqua signal AG. Emitowała światło białe pod kątem 135 stopni. Montowana była zatem na rufie, zapewniając widoczność jednostki pływającej od tyłu.

Leszek Kocela



Sygnatury i napisy:

  1. Napis;sygnatura: na latarni; Ahlemann & Schlatter, Bremen(...)
  2. Napis: na owalnej tabliczce, na latarni; L 933

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

aqua signal AG, Brema (1868- )

Rodzaj obiektu

latarnia sygnalizacyjna, lampa naftowa, znak nawigacyjny

Technika

produkcja seryjna

Tworzywo / materiał

metal, szkło

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1945 — 1950

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Brema (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/M/679

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd