Lustro
1279 — 1368
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Barwnie polichromowana figurka przedstawiająca postać w oficjalnych szatach, trzymającą oburącz najpewniej zwój. Nie zachowała się część głowy figurki oraz jej podstawa. Na obecność cokołu wskazuje otwór od spodu figurki. W sztuce chińskiej częste są przykłady figurek chińskich uczonych czy postaci z wierzeń chińskich, taoizmu i buddyzmu.
Steatyt, nazywany też słonińcem czy kamieniem mydlanym, jest jednym z bardziej popularnych surowców w chińskim rzemiośle artystycznym, i nie tylko. Dzięki wysokiej zawartości talku w składzie tej skały, wahającej się od 30 do 80 procent, steatytu używano do tworzenia różnorodnych przedmiotów, również codziennego użytku. Miękkość kamienia pozwalała na szybkie i niewymagające specjalnych narzędzi obrobienie tego materiału. Stosunkowo dobra dostępność do surowca wpływała na jego powszechność i powiązaną z tym cenę. Kolorystyka kamienia mydlanego jest bardzo szeroka. Skały przybierają barwy bieli, różu, szarości, czerni, czerwieni, brązu, fioletu i zieleni.
Najwcześniejsze chińskie wyroby z kamienia mydlanego datuje się na 3000 lat temu. Jedne z piękniejszych, tzw. Qingtian, powstały w latach 420-581.
W kolekcji wilanowskiej znajduje się zespół figurek z kamienia mydlanego. Zdobiły one niegdyś dawne Pokoje Chińskie zaprojektowane i zaaranżowane w początkach XIX w. przez Stanisława Kostkę Potockiego.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 21,2 cm, szerokość: 0 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba - cała postać
Technika
rzeźbienie, barwienie, grawerowanie
Tworzywo / materiał
słoniniec
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1279 — 1368
Muzeum Okręgowe w Toruniu
1251 — 1300
Muzeum Okręgowe w Toruniu
1401 — 1600
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna