
Talerz deserowy
1763 — 1773
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Naczynia i przedmioty fajansowe, ceramiczne i metalowe
Ceramiczny koszyczek pochodzi z wytwórni w Lubartowie, która funkcjonowała zaledwie dziesięć lat. Przedsiębiorstwo założył hrabia Henryk Łubieński – przemysłowiec, finansista, wiceprezes Banku Polskiego. Planując przedsięwzięcia gospodarcze na terenie Lubelszczyzny, zakupił w 1839 roku od Sanguszków rozległe dobra lubartowskie. Na ich terenie otworzył fabrykę wyrobów ceramicznych, a w Serocku wielką stalownię. Manufakturę ceramiki ulokowano w dworskich budynkach gospodarczych: dawnych spichlerzach i stajniach przerobionych na pomieszczenia fabryczne. Od 1841 roku jedynym właścicielem był bratanek założyciela – Paweł Łubieński. W pierwszych latach działalności stanowisko dyrektora „fabryki wyrobów fajansowych, terrolitowych, porcelanowych i glinianych” piastował Niemiec, Robert Wendler, który przeniósł się potem do wytwórni porcelany w Tomaszowie Lubelskim. Po nim zakładem kierował Teodor Mattschas. Już w pierwszych latach pojawiły się problemy. Henryk Łubieński został oskarżony o malwersacje finansowe i wskutek zarzutów o niegospodarność dobra lubartowskie zajął Bank Polski. Zakład działał jeszcze kilka lat, ale w 1850 roku sytuacja była tak zła, że zdecydowano o jego likwidacji. W krótkim okresie działalności wytwórnia lubartowska zdołała wypracować pewną renomę, jej wyroby znalazły wielu nabywców. Ich głównymi zaletami były trwałość, piękne kształty, dokładność wykonania i efektowne polewy. Przy tworzeniu wzorowano się na ceramice angielskiej. Wyroby opatrywano wyciśniętym napisem „Lubartów” italiką bądź kursywą lub pieczątką z herbem Lewart i napisem „Lubartów”. Fajanse i kamionki mają niepowtarzalny styl. Charakterystyczną cechą talerzy, talerzyków, plecionych koszyczków, waz, wazoników jest jednotonowa barwa – biała, kremowa, szara, brunatna, brązowa w różnych odcieniach, czarna. Interesującą dekorację stanowią elementy plastyczne w postaci różnorodnych motywów. Omawiany koszyczek o ażurowych bokach z ustawionych równolegle prętów, oplecionych pośrodku, na brzegu owiniętych taśmą, ma okrągłe dno ozdobione plastycznym motywem bukietu kwiatów przewiązanego wstążką. Oprócz naczyń w wytwórni lubartowskiej wykonywano przedmioty dekoracyjne, o charakterze rzeźby, jak na przykład figurki postaci ludzkich czy zwierząt (najczęściej psów).
Bożena Kasperowicz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 5.7 cm, szerokość: 19 cm
Rodzaj obiektu
naczynie
Technika
zdobienie ceramiki malowaniem (lakierowanie), zdobienie ceramiki dekoracją plastyczną, wyplatanie, wypalanie
Tworzywo / materiał
glinka
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni
1763 — 1773
Muzeum Narodowe w Lublinie
Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni
1745 — 1755
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.