Karty pocztowe z reprodukcją rzeźby Marka Szwarca, „Libera Me”
ca 2004
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Marek Szwarc – Eugenia Markowa. Przestrzenie wspólnoty
W 2. połowie lat dwudziestych XX w. Gina Szwarc, pod pseudonimem Eugenia Markowa, rozpoczęła współpracę z czasopismami w Polsce. Zapoczątkowała to współpraca z „Głosem Polskim”, łódzkim dziennikiem wydawanym w latach 1918–1929, dla którego śledziła proces Szaloma Szwarcbarda w Paryżu (od 17 października 1927 r. w dzienniku ukazywały się sprawozdania z procesu anonsowane jako Telegram własny „Głosu Polskiego”, podpisane inicjałami S. D., nie możemy teraz potwierdzić, że są to teksty Giny). Później jej teksty ukazywały się m.in. na łamach warszawskich tygodników dla kobiet” „Ewa” i „Kobieta Współczesna”, krakowskiego „Nowego Dziennika” i poznańskiej „Kultury” (w latach trzydziestych). Eugenia Markowa pisała o paryskiej cyganerii: „Rotonda na Montparnassie”, „Ewa”1928, nr 8, s. 4; rozmawiała z mieszkającymi w Paryżu malarkami: „Godzina u Olgi Boznańskiej”, „Ewa”1928, nr 19, s. 2, „Godzina u Meli Muter”, „Ewa” 1928, nr 16, s. 2, zaś swą „wizytę u znakomitej rzeźbiarki” Chany Orłow opisała w artykule w „Nowym Dzienniku” (1929, nr 41, s. 8). W „Ewie”, której była paryską korespondentką, publikowała też artykuły o kobiecie francuskiej („Ewa” 1928, nr 3, s. 3) czy życiu podziemnego Paryża („Ewa” 1928, nr 6, s. 4).
Renata Piątkowska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
fotografia
Technika
rękopis
Tworzywo / materiał
atrament, tusz, papier fotograficzny
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
ca 2004
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
ante 1939
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1958-12-31
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna