
Matka Boska Bolesna z Chociwla
figura
około 1500 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzeźba średniowieczna Pomorza Zachodniego
Przedstawienia Chrystusa prezentującego werystycznie oddane rany doznane podczas ukrzyżowania określane są jako Mąż Boleści (łac. Vir Dolorum). Miały charakter dewocyjny i związane były z rozwojem kultu Pięciu Ran Chrystusa. Pomorska rzeźba reprezentuje jeden z wariantów tego motywu w sztuce. Zbawiciel unosi dłonie w geście oranta, stąd nazywany jest Chrystusem orędownikiem. Wizerunek - niezwykle popularny w późnym średniowieczu - miał stanowić potwierdzenie dokonanego na krzyżu odkupienia. Jednocześnie stanowił pocieszające zapewnienie o nieustannym wstawiennictwie Odkupiciela przed Bogiem. Kielich u stóp pomorskiej figury uzupełnia przedstawienie o treści eucharystyczne. Motyw krwi, która spływa wprost z rozciętego boku Chrystusa do naczynia liturgicznego, miał unaocznić doktrynę o transsubstancjacji, dyskutowaną w przededniu reformacji.
Rzeźba opracowana jako ołtarzowa, ustawiona była zapewne w centrum retabulum. Po bokach mogły towarzyszyć jej figury Matki Boskiej Bolesnej (MNS/Szt/90) i Świętego Biskupa również zachowane w zbiorach muzeum (MNS/Szt/184). Archiwalna fotografia z 1907 roku ukazuje figury razem, na tle elewacji budynku, zaś podpis poniżej: „Kreis Greifenhagen” sugeruje pochodzenie grupy z dawnego powiatu gryfińskiego.
Powstanie rzeźby Chrystusa Boleściwego związane jest z działalnością późnośredniowiecznego warsztatu ze Szczecina. Jej twórca wzorował się na dziełach mistrza Tilmana Riemenschneidera (około 1460–1531), kopiując niemalże typ wizerunku Ukrzyżowanego widoczny w wielu jego realizacjach. Najbardziej dostrzegalna jest analogia z figurą Męża Boleści, niegdyś wieńczącą Der Heilig-Blut-Altar, ołtarz w kościele św. Jakuba in Rothenburg ob der Tauber z około 1501–1504 roku.
Prezentowaną rzeźbę zobaczyć można na wystawie stałej Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu.
Kinga Krasnodębska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 97 cm, szerokość: 27 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, przedmiot sakralny, figura
Technika
rzeźbienie, polichromia
Tworzywo / materiał
drewno lipowe, farba
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1500 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1520 — 1530
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1510 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna