
Medal Niepodległości
1930 — 1939
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo symboliczne
Występuje w ścieżce edukacyjnej: Stwory i potwory
Biografię Jana Rembowskiego naznaczyło piętno choroby, która zdeterminowała jego życiowe wybory. Nie mogąc kontynuować kariery rzeźbiarza, artystyczne powołanie realizował w innych dziedzinach sztuki. Był artystą wszechstronnym – z powodzeniem zajmował się malarstwem, rysunkiem, grafiką, ilustracją, projektowaniem, pisał rozprawy teoretyczne, tworzył poezję. Przez lata mieszkał w Zakopanem, co wpłynęło na kształt jego twórczości, tak w warstwie treściowej, jak formalnej.
Postawa artystyczna Rembowskiego ukształtowała się na gruncie modernizmu. Bliskie naturze artysty było zainteresowanie duchową stroną człowieka i ukazywanie za pomocą różnych środków artystycznych przeżyć, stanów psychicznych i emocjonalnych.
W 1905 roku Rembowski wraz z L. Gottliebem, V. Hofmanem, M. Jakimowiczem, W. Wojtkiewiczem zawiązali „Grupę Pięciu” pod hasłem odnowy idei „powinowactwa sztuk” – zespolenia w obrazie o rozbudowanej narracji i symbolice elementów plastycznych, literackich i muzycznych. Młodzi twórcy postulowali podniesienie znaczenia treści dzieła, bagatelizowanej wtedy na rzecz dekoracyjnej formy przez opiniotwórczy krąg Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Doskonałe połączenie pierwiastka malarskiego i literackiego zawierała według nich twórczość J. Malczewskiego, S. Wyspiańskiego, C. K. Norwida. Faktycznym patronem grupy był ideolog Młodej Polski – S. Przybyszewski.
Nieodłączny element młodopolskiej stylistyki stanowiło posługiwanie się symbolem. Był to też ulubiony sposób wypowiedzi Rembowskiego. Jej malarskim przykładem jest Scena symboliczna z 1909 roku, ukazująca pojedynek człowieka z potworem. Artysta sięgnął do mitologicznej historii o walce Heraklesa z Hydrą. Na obrazie nagi siłacz, odwrócony do widza, zamierza się mieczem na ogromnego wężowego stwora z głową, w której jarzą się fosforyzujące ślepia, i z otwartą paszczą wypełnioną wielkimi, ostrymi kłami. Syntetyczne ujęcie zostało ograniczone do najważniejszych elementów, przez co nabiera cech uniwersalnych. Ukazana scena kryje wiele możliwych interpretacji odnoszących się do losu ludzkiego, w który jest wpisane odwieczne zmaganie się z przeciwnościami i monstrami własnej wyobraźni. Temat pasjonował artystę, powracał w jego twórczości kilka razy.
Bożena Kasperowicz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 55 cm, szerokość: 71 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 85 cm, szerokość: 68 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Piłsudska, Aleksandra
1930 — 1939
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
618 — 907
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Skoczylas, Władysław
lata 20. XX wieku
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.